- Brand Portfolio teori
- Brand Portfolioroller
- Energiskapande och diferentierande varumärken
- Industriella varumärkesrelationsspektrum
- Skapande av energi i en varumärkesportfölj
- Inklusiva vs exklusiva portföljstrategier
- Co-branding, ingredient branding och brand alignment
- Brand Portfolio Framtidsplanering
ME2025 Brand Portfolio Management 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2000
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter den här kursen ska deltagarna mer kritiskt kunna bedöma storleken och strukturen på en varumärkesportfölj och hur man ska gå tillväga för att optimera varumärkesportföljen strategiskt, samt att bättre kunna avgöra när man ska lägga till varumärken eller krympa portföljens storlek. Dessutom får studenterna lära sig hur man skapar specifika roller för varumärkesportföljen samt synergier mellan varumärkena i portföljen. Studenterna ska också bli medvetna om och kunna applicera varumärkesportföljtänkandet på sin egen karriärplanering och positionering på arbetsmarknaden.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
ME1023 Industriell marknadsföring, eller liknande.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Aaker, D.A. (2004) Brand Portfolio Management, The Free Press, New York
Uggla, H (2006) Ed., Brand Portfolio Metaphors, Ph.D Brand Management Publishing Group, Sweden.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LIT1 - Literature Task, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Examination, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
ME2026 Brand Trends and Traditions - vilande 2013/14
Kontaktperson
Övrig information
Beslut/fastställd 2007-01-01.
Ersätter 4D1314.