Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

ME2025 Brand Portfolio Management 6,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan ME2025 (VT 2013–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Brand Portfolio teori
  • Brand Portfolioroller
  • Energiskapande och diferentierande varumärken
  • Industriella varumärkesrelationsspektrum
  • Skapande av energi i en varumärkesportfölj
  • Inklusiva vs exklusiva portföljstrategier
  • Co-branding, ingredient branding och brand alignment
  • Brand Portfolio Framtidsplanering

Lärandemål

Efter den här kursen ska deltagarna mer kritiskt kunna bedöma storleken och strukturen på en varumärkesportfölj och hur man ska gå tillväga för att optimera varumärkesportföljen strategiskt, samt att bättre kunna avgöra när man ska lägga till varumärken eller krympa portföljens storlek. Dessutom får studenterna lära sig hur man skapar specifika roller för varumärkesportföljen samt synergier mellan varumärkena i portföljen. Studenterna ska också bli medvetna om och kunna applicera varumärkesportföljtänkandet på sin egen karriärplanering och positionering på arbetsmarknaden.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

ME1023 Industriell marknadsföring, eller liknande.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Aaker, D.A. (2004) Brand Portfolio Management, The Free Press, New York

Uggla, H (2006) Ed., Brand Portfolio Metaphors, Ph.D Brand Management Publishing Group, Sweden.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • LIT1 - Literature Task, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Examination, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Industriell ekonomi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

ME2026 Brand Trends and Traditions - vilande 2013/14

Kontaktperson

Henrik Uggla, henrik.uggla@indek.kth.se, +46 8 790 87 34

Övrig information

Beslut/fastställd 2007-01-01.

Ersätter 4D1314.