Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

ME2066 Strategi och industriell marknadsföring 6,0 hp

Strategi och marknadsföringsfrågor genomsyrar idag både näringslivet och offentlig verksamhet. Arbetsbeskrivningar som strategichef, marknadschef och affärsutvecklare är idag vanligt förekommande i stora svenska teknikföretag. För flera av de stora arbetsgivarna för examinerade civilingenjörer finns idag en efterfrågan på kompetens inom dessa områden. Efterfrågan ökar också på kompetens med insikter kring kopplingen mellan strategi och industriella marknadsföringsfrågor. Denna kurs tar sin utgångspunkt i forskning och kunskapshorisonten inom strategi och marknadsföring med en stark koppling mot praktisk tillämpning och förståelse för teknikföretagets strategi och marknadsföringsprocess i en praktisk affärsverklighet.

Syftet med kursen är att behandla forskningsbaserade och verklighetsförankrad kunskap i strategi och industriell marknadsföring, med exempel från en rik variation av industriell verksamhet. Målet är att kursdeltagarna efter genomgången kurs successivt ska kunna agera i en mer senior roll inom strategi eller industriell marknadsföring i ett teknikintensivt företag.

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2026 Start 2026-03-16 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2026-03-16 - 2026-06-01
Perioder

VT 2026: P4 (6 hp)

Studietakt

33%

Anmälningskod

61620

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Min: 10

Målgrupp
Endast öppen för TINEM1.
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan ME2066 (VT 2020–)
Rubriker med innehåll från kursplan ME2066 (VT 2020–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Se kurs-pm.

Kursinnehåll

Kursen fokuserar på strategi och industriell marknadsföring i teknikintensiva företag och organisationer.
Särskild emfas läggs på sambandet mellan strategi och marknadsföring både utifrån ett teoretiskt forskningsperspektiv och ett praktiskt problemlösningsperspektiv med företagets referensram och problembild. Baserat på utvecklingstendenser och kunskapshorisonten inom strategi och industriell marknadsföring går undervisningen bl.a. igenom strategiprocessen med värderingar, affärsmodell, vision och mission.

Stor tonvikt läggs vidare vid förståelse för segmenterings- och positioneringsprocesser, säljprocesser samt konsumentbeteende i industriella verksamheter.

Betydande tonvikt läggs också på olika skolbildningar och kontrasterna mellan transaktions- och relationsmarknadsföring. En viktig del av kursen och inlärningen sker genom ett projekt med fokus på sambandet mellan strategi och industriell marknadsföring kring strategiska och taktiska tillgångar.

Lärandemål

Efter kursen ska studenterna kunna:

  1. Analysera strategi och industriell marknadsföring som kunskapsfält och förstå deras huvudinriktning.
  2. Applicera konsumentdata och konsumentinsikter som verktyg för att utveckla strategier och taktiker inom industriell marknadsföring och teknologiintensiva organisationer.
  3. Jämföra och kontrastera segmentering, positionering och målgruppering inom industriell marknadsföring.
  4. Förklara grundläggande skillnader i modellering av kundbeteende inom producentmarknadsföring och konsumentmarknadsföring.
  5. Analysera varumärkesstrukturer i technologiintensiva företag och deras underliggande varumärkesarkitekturer.
  6. Förklara likheter och skillnader mellan relations- och transaktionsmarknadsföring.
  7. Utarbeta en skriftlig ämnesrapport med syfte, problemformulering, analys och referenser.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

ME2501 Perspektiv på Industrial Management avslutad.

Rekommenderade förkunskaper

Inga utöver särskild behörighet.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Industriell ekonomi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Övrig information

Kurs med liknande/överlappande innehåll: ME2098.

Det är inte tillåtet att läsa både ME2066 och ME2098.

Endast öppen för studenter antagna till masterprogrammet i industriell ekonomi (TINEM).

Ej öppen för utbytesstudenter.