Kursen fokuserar på lednings- och arbetsformer i affärs-, utvecklings- och förändringsprojekt i industrin. Under kursen bryts läroböckernas projektledningslära mot praktikfall. Stor vikt läggs vid hur omvärldsbetingelserna påverkar projektledningen, liksom vid beställarrollen. Förutom en allmän orientering om dagens projektledningslära och begreppet projektkompetens går undervisningen bl a igenom projektplaneringen, projektorganisering, ekonomistyrning, upphandling, projektledarens ledarskap samt ett antal praktikfall från projekt i olika verksamheter. Gästföreläsare med omfattande praktiska erfarenheter från projektledningsområdet medverkar som gästföreläsare.
ME2601 Industrial Project Management 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2000
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Att ge kursdeltagarna grundläggande kunskaper om projektledning i olika typer av industriell verksamhet. Målet är att kursdeltagarna efter genomgången kurs skall vara väl förberedda för att medverka i industriellt projektarbete inom sina respektive teknikområden.
Efter att ha genomgått kursen skall den studerande kunna:
- Beskriva projektledningslärans uppbyggnad som kunskapsfält samt förklara fältets grundläggande begrepp
- Beskriva den huvudsakliga egenskaperna hos affärsprojekt, utvecklingsprojekt och förnyelseprojekt.
- Formulera projektmål som är realistiska, lösningsneutrala och utvärderingsbara
- Använda verktyg som WBS/PBS, OBS, Gantt-scheman och nätverksplanering m h a PERT/CPM för detaljerad tidplanering av ett project, och även kunna välja vilka av dessa verktyg som bör användas i en given projektsituation
- Beskriva grundläggande stage-gate-modeller såsom PROPS och PPS
- Beskriva en teoretisk riskhanteringsprocess samt använda förenklade verktyg såsom Minirisk
- Beskriva arbetsgången i projektbudgetering samt förklara användningen av resultatvärdesmetoden (Earned Value Management)
- Förklara relationen mellan projektorganisationer och permanenta organisatiner, samt beskriva vilka lösningar som finns på de problem som är inbyggda i denna relation
- Förklara relationen mellan projekt och deras externa omgivning och applicera en intressentanalys på ett specifikt projekt
- Beskriva de huvudsakliga uppgifterna och ansvarsområdena för en projektledare
- Analysera praktiska problem m h a projektledningslärans verktyg och begrepp, samt ge rekommendationer om hur ledningen av ett projekt kan förbättras
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Student accepted for the Industrial Management within the Erasmus Mundus-programme.
Enbart för IMIM
Rekommenderade förkunskaper
TIMIM-student. Inte för utbytesstudenter.
Utrustning
Kurslitteratur
Maylor, H. (2005) /Project Management/, 3:e uppl. Harlow: Pearson Education Ltd.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarier, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Skriftlig tentamen, inlämningsrapporter/rapporter samt aktivt deltagande i seminarier.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Beslut/faställd 2007-05.