ME2723 Datadriven analys och affärsutveckling 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2020
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursens huvudsyfte är att lära studenten knyta samman förståelse för matematisk statistik och sannolikhetslära med moderna tillämpningar av datadriven analys av affärsproblem och med datadriven affärsutveckling. Därigenom förbereder kursen för arbetsuppgifter som utförare eller beställare av tjänster inom det snabbt växande professionsområdet "data science".
Studenten kommer genom kursen att få möjlighet att bekanta sig med ett antal viktiga verktyg för att extrahera, analysera och visualisera data. Vidare ger kursen en orientering inom de viktigaste metoderna för avancerad dataanalys, såsom olika former av multivariat regressionsanalys, metoder för maskinlärande och systemidentifiering.
Arbetet i kursen byggs upp kring ett projektarbete som genomförs i grupp. Halvvägs genom kursen genomförs en tentamen kring centrala begrepp och samband inom kvantitativ dataanalys.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- Beskriva fundamentala problem av statistisk natur som måste hanteras vid analys av kvantitativa data, och relatera dessa problem till olika analysmetoder
- Koppla begrepp och insikter från sannolikhetslära och statistisk teori till tillämpade analytiska problemställningar
- Genomföra och motivera val av metod och angreppssätt för en uppsättning i affärssammanhang vanligt förekommande analytiska problemställningar
- Reflektera över vanliga begränsningar i datadrivna analysmetoder
- Kritiskt diskutera tillämpning av datadriven analys och affärsutveckling med hänsyn till etiska och integritetsmässiga frågeställningar
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Högskolestudier om minst 120 hp samt dokumenterade kunskaper i engelska B eller motsvarande.
Särskilda krav:
Statistik motsvarande: 6 hp
Ekonomi motsvarande: 6 hp
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Tentamen, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.