Hoppa till huvudinnehållet

MF1042 Visualisering och kommunikation 6,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan MF1042 (HT 2008–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Övningsuppgifter och laborationer genomförs i grupper om 3-4 studenter.

Projektuppgift som genomförs individuellt men handleds och kommuniceras i grupper.

Kursens består av fem moment, A-E

A Ytmodellering, från skiss till datormodell

B Solidmodellering, från ytmodellering till solider

C Tillverkning av fysisk modell, från solidmodell

D Datoranimering

E Redovisning med modell, poster och muntlig presentation

Lärandemål

Efter avslutat kurs ska studenten ha beretts möjlighet att:

  • Formulera problem och söka lösningar med hjälp av modellbaserade metoder och moderna datorhjälpmedel;
  • Utifrån enkla handritade skisser i programarbetets tidiga skeden ha kunskap om och färdighet i att överföra dessa till ytmodellerings- och solidmodelleringsprogram;
  • Tillämpa ytmodellering som ett aktivt skissverktyg;
  • Överföra modeller framtagna i ytmodelleringsprogram inom Solid Edge kunna överföra detta till Solider för modellframställning i t ex fleroperationsmaskin;
  • Kunna utföra animeringar i presentationssyfte inom ramen för t ex presentation på Internet;
  • Kunna presentera slutprodukten på poster genom användande av presentationsprogram samt kunna utforma en enkel datorpresentation;

Muntligt presentera den tekniska lösningen i diskussionsform, vid ett s.k. kritiktillfälle

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kurserna MF1012 och MF1014 eller MF1015 eller MG1003.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Meddelas senare.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • INL2 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • INL3 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Godkänd inlämningsuppgift kursavsnitt A-B, (INL1; 3 hp)
Godkänd presentation avsnitt C-E vid gemensamt kritiktillfälle (PRO1; 3 hp)
För slutbetyg fordras samtliga deluppgifter godkända.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Carl Michael Johannesson, 08-790 73 37, cmj@md.kth.se