MF2037 Människa produktinteraktion 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2021
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen bygger på övningar, litteraturstudier, seminarier och experiment i full skala där vi på olika sätt undersöker, testar och diskuterar samspelat mellan människa, produkt och byggd miljö.
I kursen ser vi på människan som en helhet där fysiska, kognitiva och emotionella delar samspelar och påverkar varandra. Olika modeller används för att förstå vad som skapar välbefinnande och hur vi samspelar med vår omgivning.
Vi undersöker kritiskt hur produkter och miljöer skapar förutsättningar och begränsningar för vårt sätt att röra oss, lära och arbeta.
I experiment prövar vi hur artfakter skulle kunna stimulera oss att utveckla nya sätt att interagera.
Vi lär oss hur man använder enkäter som forskningsverktyg och hur detta kan kombineras med andra verktyg.
Lärandemål
Den här kursen ger kunskap om interaktionen mellan människor, produkter och miljöer både på individ och samhällsnivå.
Efter kursen ska studenten kunna:
- analysera och diskutera samspel mellan produkter och människor utifrån kognitiva, fysiska och emotionella faktorer
- ha undersökt olika typer av interaktion och hur det påverkar arbete, lärande och välbefinnande
- ha arbetat i ett designprojekt med en uppgift kring människa produkt interaktion
- känna till faktorer som påverkar samspelet mellan människa och produkt i önskad riktning
- ha grundläggande färdigheter i att skapa och genomföra en undersökning och känner för-och nackdelar med enkäter.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
CDEPR4IDE, Masterprogrammet TIPDM
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Emotional design, Donald Norman,
Hälsans mysterium, Aaron Antonovsky
Objektspecifik litteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO2 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd övningsuppgifter, projektuppgift och rapport.
Obligatorisk närvaro på 75% av föreläsningarna
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.