MF203U Förbränningsmotorteknik grundkurs II, uppdragsutbildning 6,0 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Innehållet syftar till att ge en bra grund för utvecklingsarbete, produktion och applikation av kolvmotorer med inre förbränning, med fokus på diesel- och ottomotorer, vilket huvudsakligen innebär:
• En allmän orientering kring motorns egenskaper
• En geonomgång av motorns mekaniska konstruktion, med fokus på viktiga komponenter
• Motorers termodynamik
• Motorers förbränning
• Avgasemissioner, hur dessa bildas och reduceras, samt deras påverkan på människan och miljön
• Bränslen och deras påverkan på miljön
• Lagkrav
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• Beskriva kolvmotorns grundläggande mekaniska konstruktion
• Beskriva hur valet av motorkonfiguration påverkar motorns vibrationer
• Beskriva funktionen hos kylsystemet och dess ingående komponenter
• Beskriva funktionen hos smörjsystemet och dess ingående komponenter
• Beräkna grundläggande termodynamiska data för en komplett arbetscykel i en motor
• Beräkna erforderlig mängd bränsle för stökiometrisk förbränning av några vanliga bränslen
• Redogöra för förbränningssystemet fungerar i ottomotorn
• Redogöra för emissionsbildningen i ottomotorn
• Redogöra för hur emissionerna kontrolleras i ottomotorn
• Redogöra för förbränningssystemet fungerar i dieselmotorn
• Redogöra för emissionsbildningen i dieselmotorn
• Redogöra för hur emissionerna kontrolleras i dieselmotorn
• Beskriva hur lagkrav påverkar motorutvecklingen
Kurslitteratur och förberedelser
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Richard Stone, Introduction to internal combustion engines
Bosch Automotive handbook
Material från föreläsningar i kursen
Material från seminarier i kursen
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- LAB1 - Laboration, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarium, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.