MJ1521 Riskhantering 3,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2021
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen kommer att gå igenom de olika paradigm som finns inom forskning kring risker och riskuppfattning, vilket också avspeglar sig i svårigheter att kommunicera och jämföra risker med olika tekniska system..
I kursen kommer de vanligaste metoderna för kvalitativ och kvantitativ riskanalys att gås igenom.
Kemikalierisker kommer att beskrivas och diskuteras utifrån olika aktuella exempel samt utifrån EU:s lagstiftning REACH.
Med hjälp av självständiga grupparbeten kring olika aktuella fall av konflikter med inslag av miljörisker så analyseras hur konflikterna hanteras och hur information används av olika intressegrupper för att beskriva konflikten.
Lärandemål
Efter att ha gått kursen skall studenten:
- Kunna beskriva de vanligaste metoderna, kvalitativa och kvantitativa, för riskbedömning och veta när de är tillämpliga
- Känna till principer för hur risker kan utvärderas och kommuniceras till olika intressegrupper i beslutsprocesser
- Kunna beskriva central EU-lagstiftning inom området säkerhet avseende processanläggningar samt för kemikalierisker
- Kunna beskriva de viktigaste principerna för inneboende säkerhet i processtekniska system
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Grundläggande behörighet
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektarbete, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Äldre studenter med ej avslutat examen kontakta studierektor på SEED