Hoppa till huvudinnehållet

MJ2475 Vetenskapsteori och -metodik för energiforskning 6,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan MJ2475 (HT 2022–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen introducerar mastersstudenterna till teori och metoder inom vetenskapen och förbereder dem för att utveckla sin masteruppsats i enlighet med KTHs krav. Kursen introducerar grundläggande begrepp och förståelse av filosofiska och metodologiska problem som uppstår inom forskning samt främjar reflektion kring forskningsämnen och tillvägagångssätt inom studentens eget studieområde. Kursen fungerar som en vetenskaplig initiering för tillämpad forskning i särskilt energirelaterade ämnen. Kursen introducerar dessutom kritisk bedömning av metoder och resultat av forskning som kan hjälpa studenter att utvärdera och analysera forskningsmaterial.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  1. Kritiskt diskutera teorier och metoder för forskningsdesign.
  2. Beskriva och analysera valet av forskningsmetoder i förhållande till forskningsmål samt tolka resultat.
  3. Utforma, motivera och kommunicera det fullständiga forskningsförslaget enligt vetenskapliga principer.
  4. Demonstrera förmåga att identifiera metoder, tekniker och verktyg för att utföra robust energiforskning.
  5. Identifiera och diskutera hur man ska hantera hållbarhet och etiska dimensioner när man designer och utvecklar forskningsprojekt inom energiforskning.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kandidatexamen eller minst tre år grundutbildning i för kursen relevanta ämnen.

Dokumenterade kunskaper i engelska B eller motsvarande.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INLA - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INLC - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEMA - Seminarier, 0,5 hp, betygsskala: P, F
  • SEMC - Seminarier, 0,5 hp, betygsskala: P, F
  • TENB - Skriftlig examination, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

För att klara kursen krävs det att studentenär närvarande i samtliga seminarier och utför alla kursaktiviteter (INLA, INLC, SEMA, SEMC och TENB).

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Maskinteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Viktoria Martin (viktoria.martin@energy.kth.se)

Övergångsbestämmelser

Utgångna moduler kan examineras under en övergångsperiod av två år.
Studenter som inte slutfört kursen med tidigare uppsättning av examinerande moduler kommer antingen att examineras inom ramen för de nya modulerna alternativt erbjudas ersättningsuppgifter under en period om tre år.