- Hållbar Utveckling: Ekologiska förutsättningar, definitioner och begrepp, sätt att mäta Hållbar Utveckling, globaliseringens påverkan på Hållbar Utveckling.
- Hot mot och åtgärder för Hållbar Utveckling kopplat till case studies, teknikens roll och den egna livsstilen:
- Globala och nationella miljöhot (klimatproblematiken, Östersjön, miljögifter).
- Konsumtionssamhället (konsumtionsmönster, reboundeffekt, ekologiska fotavtryck, resursutnyttjande, transporter, avfall)
- Teknikens roll för en hållbar samhällsutveckling (strategier, hållbara energisystem, IPP, systemanalytiska angreppssätt)
- Ekonomiska och juridiska styrmedel och verktyg (Sveriges miljömål, miljöbalken, utsläppsrätter mm, ISO 14 000)
MJ2613 Hållbar utveckling 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagd
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MJ2613 (HT 2020–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Det övergripande syftet med kursen är att ge en överblick över Hållbar Utveckling. Fokus ligger på de hot och möjligheter vår livsstil och teknisk utveckling kan ha på en Hållbar Utveckling.
Efter fullföljd kurs skall studenten kunna:
- Beskriva och analysera begreppet Hållbar Utveckling ur såväl ekologiska, sociala och ekonomiska aspekter.
- Beskriva de viktigaste globala och nationella miljöhoten och deras påverkan på ekosystemen samt förklara kopplingen mellan miljöhoten och vår livsstil.
- Föreslå och motivera strategier och åtgärder, nationellt och internationellt, för olika möjligheter att reducera miljöproblem utifrån ett systemanalytiskt perspektiv.
- Ange och beskriva de styrmedel och verktyg som man inom industri och samhälle använder för att minska miljöbelastningen från en produkt eller verksamhet.
- Reflektera över ingenjörens för en Hållbar Utveckling.
- Söka information från den vetenskapliga litteraturen och sammanfatta den i en skriftlig rapport samt kritiskt granska en annan grupps arbete
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Minst 100 poäng inom ett tekniskt eller naturvetenskapligt program samt Svenska B och engelska A eller motsvarande.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- PRO2 - Projektarbete, 3,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM3 - Seminarium, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.