Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

MJ2674 Scenariometoder 6,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan MJ2674 (HT 2009–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Aktuellt forskningsläge inom scenariometoder.
Skillnader mellan deskriptiva, normativa, kvantitativa och kvalitativa scenarier
Principer för scenario baserad planeringErfarenheter från genomförda fallstudier där man har använt ”fore- och backcasting”-metoder.
Scenarioteknik för konfliktlösning
Fallstudie med hjälp av utvald scenarioteknik

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • Beskriva och förklara olika metoder för scenariometodik
  • Analysera och förklara hur scenariometoder kan användas för att underlätta planering och konflikthantering i deltagarstyrda beslutsprocesser
  • Analysera i en grupp ett problem, välja lämplig scenariometod samt utveckla ett scenario
  • Ange och beskriva hur genomförda scenarier kan kvalitetsbedömas

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Minst 150 poäng vid akademiska studier inom ett tekniskt eller naturvetenskapligt program. 

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Artiklar publicerade som vetenskapliga rapporter eller i tidskrifter

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Projekt, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • UPP2 - Hemuppgift, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övrig information

Äldre studenter med ej avslutat examen kontakta studierektor på SEED