Aktuellt forskningsläge inom scenariometoder.
Skillnader mellan deskriptiva, normativa, kvantitativa och kvalitativa scenarier
Principer för scenario baserad planeringErfarenheter från genomförda fallstudier där man har använt ”fore- och backcasting”-metoder.
Scenarioteknik för konfliktlösning
Fallstudie med hjälp av utvald scenarioteknik
MJ2674 Scenariometoder 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2021
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdKursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan MJ2674 (HT 2009–) är markerade med en asterisk ( )
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Beskriva och förklara olika metoder för scenariometodik
- Analysera och förklara hur scenariometoder kan användas för att underlätta planering och konflikthantering i deltagarstyrda beslutsprocesser
- Analysera i en grupp ett problem, välja lämplig scenariometod samt utveckla ett scenario
- Ange och beskriva hur genomförda scenarier kan kvalitetsbedömas
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Minst 150 poäng vid akademiska studier inom ett tekniskt eller naturvetenskapligt program.
Rekommenderade förkunskaper
Ingen information tillagd
Utrustning
Ingen information tillagd
Kurslitteratur
Artiklar publicerade som vetenskapliga rapporter eller i tidskrifter
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
A, B, C, D, E, FX, F
Examination
- PRO1 - Projekt, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- UPP2 - Hemuppgift, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Ingen information tillagd
Möjlighet till plussning
Ingen information tillagd
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.
Ges av
Huvudområde
Denna kurs tillhör inget huvudområde.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Påbyggnad
Ingen information tillagd
Övrig information
Äldre studenter med ej avslutat examen kontakta studierektor på SEED