- Företagsformer, företagens villkor och företagets interaktion med omvärlden
- Organisationsprinciper, företagskultur, kvalitetsuppfattning, ledningsfilosofi och andra mjuka värdens och egenskapers påverkan på affärsprocesser, formella och informella strukturer i organisationen
- Grundläggande begrepp och modeller inom industriell marknadsföring
- Resultat och likviditet, produkt- och investeringskalkyler samt lönsamhetsberäkningar, räkenskapsanalys m h a nyckeltal, redovisningens principer, kapitalbehov, -anskaffning och -kostnad
- LAS, MBL, marknadsföringslagen och konkurrenslagen
ML1020 Industriell ekonomi och organisation 7,5 hp
Ingenjörsarbete handlar om mer än teknik. För att som ingenjör kunna delta i teknikbaserade affärer, genomföra projekt, utveckla verksamheter samt leda team och medarbetare i dagens företag krävs goda kunskaper i industriell ekonomi. I praktiken ligger ofta framgången i att förstå både tekniska och ekonomiska aspekter av beslut. Denna kurs ger dig baskunskaperna inom industriell ekonomi.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter fullgjord kurs skall studenten kunna:
- Redogöra översiktligt för samhällsekonomiska företeelser som t ex marknadsekonomi, sysselsättning, tillväxt och utrikeshandel samt ha synpunkter på olika ekonomiskt politiska aktiviteter med utgångspunkt i sina egna värderingar
- Identifiera och beskriva olika formella organisationsformer
- Förklara hur en industriell organisation som tar till vara mänskliga behov och resurser också får bättre ekonomiskt resultat
- Utföra en resultatanalys och beräkna nollpunkt, täckningsgrad och säkerhetsmarginal
- Ställa upp och lösa en enkel bidragskalkyl med två variabler (produkter) och flera bivillkor
- Ställa upp och utföra en traditionell självkostnadskalkyl med schablonfördelade omkostnader
- Ställa upp och lösa en investeringskalkyl m h a pay-back- och kapitalvärdemetoden
- Motivera för och när vilka kalkylmodeller är lämpliga
- Beräkna kapitalbindningskostnad med hänsyn tagen till lager, kundfordringar och leverantörsskulder i ett teknik- och kapitalintensivt tillverkande företag
- Redogöra för olika regler som styr externredovisningens utformning
- Utföra enklare beräkningar av avskrivning över plan och bokslutsdisposition
- Förklara vad som menas med ett marknadsorienterat företag, beskriva marknadsföringsprocessen och tillämpa några strategiska marknadsföringsverktyg på producentmarknaden
- Tolka regler och föreslå tillämpningssituationer för några viktigare regelverk inom affärsvärlden affärsvärlden i allmänhet och industrivärlden i synnerhet
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Olsson, J & Skärvad, Företagsekomoni 100 - faktabok, Liber Ekonomi 2011, ISBN 978-91-47-09634-3, Senaste upplaga
Olsson, J & Skärvad, Företagsekomoni 100 - övningsbok, Liber Ekonomi 2011, ISBN 978-91-47-09635-0, Senaste upplaga
Olsson, J & Skärvad, Företagsekomoni 100 - lösningar, Liber Ekonomi 2011, ISBN 978-91-47-09636-7, Senaste upplaga
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Tentamen, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övningar, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Hjälpmedel vid tentamen:
Kalkylator
Kortfattat stöddokument med centrala förkortningar, begrepp och några formler
Räntetabell för diskonteringsräntor vid investeringskalkyler
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd tentamen
Godkända övningar
Slutbetyget grundas på skriftlig tentamen
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
HU1000 Industriell marknadsföring
HU1904 Redovisning och entreprenörskap
HU1001 Kalkyler och beslutsmodeller
Övrig information
HU1000 Industrial Marketing
HU1904 Accounting and entrepreneurship
HU1001 Business calculation and decision models