- Principer för kvalitetsledning och hur de länkar till Lean Production
- Verktyg för standardiserat arbetssätt
- Metoder för förbättringsarbete
- Beskrivning och användning av ett ledningssystem för kvalitet
- Statistikens roll vid förbättringsarbete
- Grundläggande matematisk statistik
- Statistiken som ett visualiseringsverktyg
- Statistikens roll för förståelse av verksamhetens utveckling
- Värdeflödesanalys
- Visualisering
- Principer för Lean Production
ML1113 Verksamhetsstyrning med tillämpad statistik 10,0 hp
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan ML1113 (VT 2018–) är markerade med en asterisk ( )
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- Förklara syfte och mål för kvalitetsarbete
- Administrera ett kvalitetsledningssystem
- Redogöra för principer för implementering av nytt arbetssätt
- Beskriva och tillämpa de presenterade verktygen för förbättringsarbete, stabila processer och standardiserat arbetssätt
- Identifiera, beskriva, visualisera och analysera ett värdeflöde
- Förklara hur kvalitetssäkring och Lean Production samverkar för att nå kundtillfredsställelse
- Beskriva de vanligaste statistiska funktionerna
- förklara innebörden i de grundläggande statistiska begreppen
- Utföra linjär regression
- Förklara statistikens roll i förbättringsarbete och styrning av verksamheten
- Använda datoriserat verktyg för den statistiska analysen
- Beräkna sannolikheter med hjälp av den klassiska sannolikhetsdefinitionen och sannolikhetsfördelningar
- från insamlade data beräkna eller uppskatta väntevärden, varians och tolka resultatet.
- Bedöma rimligheten när olika sannolikhetsfördelningar är lämpliga att använda vid beräkningar
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Ingen information tillagd
Rekommenderade förkunskaper
Ingen information tillagd
Utrustning
Ingen information tillagd
Kurslitteratur
- Dan Jonsson och Lennart Norell, Ett stycke statistik, Studentlitteratur, 3:e upplagan (2007)
- The LeanToolbox – alternativt – Ny verktygslåda för Lean
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
A, B, C, D, E, FX, F
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN2 - Skriftlig tentamen, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övningar, 1,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkända tentamina
Godkända övningar
Godkända inlämningsuppgifter
Möjlighet till komplettering
Ingen information tillagd
Möjlighet till plussning
Ingen information tillagd
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.
Ges av
Huvudområde
Teknik
Utbildningsnivå
Grundnivå
Påbyggnad
Ingen information tillagd