Det huvudsakliga innehållet är en serie seminarier som behandlar olika tekniska och matematiska problem som ger olika inblickar i tillämpningar av matematik kopplade till yrkesrollen för en ingenjör i teknisk matematik. Flera av dessa seminarier ges av gästföreläsare. I samband med dessa seminarier genomförs handledda projektarbeten. Dessa projekt kommer att relatera till kunskap relaterande till andra kurser inom programmet. Vidare ges seminarier om muntlig och skriftlig kommunikation, samt värdering informationssökning, referenshantering, samt skriftlig analys av kontextens betydelse för ett hållbart samhälle och ingenjörens etiska ansvar.
SA1006 Ingenjörsfärdigheter i teknisk matematik 8,5 hp
Seminarieserie som behandlar informationssökning och muntlig och skriftlig presentation av teknisk information. Vidare ger kursen en presentation av olika tillämpningar av matematik kopplade till yrkesrollen for en ingenjör i teknisk matematik.
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
HT 2022 Start 2022-08-29 programstuderande
Målgrupp
Ingen information tillagdDel av program
Civilingenjörsutbildning i teknisk matematik, åk 1, Obligatorisk
Civilingenjörsutbildning i teknisk matematik, åk 2, Obligatorisk
Civilingenjörsutbildning i teknisk matematik, åk 3, Obligatorisk
Perioder
HT 2022: P1 (2,5 hp), P2 (1,5 hp)
VT 2024: P4 (1,5 hp)
HT 2024: P1 (1,5 hp), P2 (1,5 hp)
Varaktighet
Studietakt
10%
Undervisningsform
Normal Dagtid
Undervisningsspråk
Svenska
Studielokalisering
KTH Campus
Antal platser
Ingen platsbegränsning
Planerade schemamoduler
Ingen information tillagdKurs-PM
Kurs-PM är inte publiceratSchema
Länk till SchemaKursval
Gäller för kursomgång
HT 2022 Start 2022-08-29 programstuderande
Anmälningskod
50973
Kontakt
Gäller för kursomgång
HT 2022 Start 2022-08-29 programstuderande
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Seminarieserie som behandlar informationssökning och muntlig och skriftlig presentation av teknisk information. Vidare ger kursen en presentation av olika tillämpningar av matematik kopplade till yrkesrollen för en ingenjör i teknisk matematik.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- visa kunskap om teknisk matematiks vetenskapliga grunder och tillämpliga metoder, samt orientering i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete.
- visa förmåga att kritiskt söka, samla och använda relevant information.
- visa förmåga att formulera, bedöma och hantera problem och kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer inom teknisk matematik.
- visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra uppgifter inom givna tidsramar och tillgängliga resurser. (FF3)
- visa förmåga att modellera, simulera, förutsäga och utvärdera skeenden.
- visa förmåga att utveckla produkter, t.ex. algoritmer och program, processer och system med hänsyn till människors förutsättningar och behov och samhällets mål för ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling.
- visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning
- visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
- visa insikt i vetenskapens och teknikens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, inbegripet sociala och ekonomiska aspekter.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt 1, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO2 - Projekt 2, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO3 - Projekt 3, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO4 - Projekt 4, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO5 - Projekt 5, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Obs! PRO 1-2 i åk 1, PRO 3 i åk 2, PRO 4–5 i åk 3.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.