SF2842 Geometrisk styrteori 7,5 hp

Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
- Invariant underrum och styrt invariant underrum
- V* och störningsreducering
- Nollställen, nollställesdynamik och inversa system
- Trajektorieföljning och ickeinteraktiv reglering
- Koppling mellan input och output
- Output reglering, interna modellens princip
- Olinjära system
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Tolka och förklara grundläggande egenskaper av linjära system från ett geometriskt perspektiv.
- Tillämpa olika algoritmer för att lösa sådana styrproblem som störningsreducering, icke interaktiv reglering, trajektorieföljning och utsignalreglering.
- Lösa vissa styrproblem för de olinjära system som inte har styrbara linjäriseringar.
För att uppnå högsta betyg ska studenten dessutom kunna:
- Lösa enkla men realistiska styrproblem som kräver en kombination av kursens olika design algoritmer .
Kursupplägg
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Engelska B / Engelska 6
Allmänt:
150 hp inklusive 28 hp inom matematik, 6 hp inom matematisk statistik och 6 hp inom reglerteknik. Engelska B.
Mer precist för KTH-studenter:
Avklarade kurser i en- och flervariabelanalys, linjär algebra, differentialekvationer, matematisk statistik, numerisk analys, reglerteknik. En avklarad kurs i matematisk systemteori (SF2832) är en fördel.
Rekommenderade förkunskaper
Slutförd kurs SF2832 Matematisk systemteori eller motsvarande.
Utrustning
Kurslitteratur
Geometric Control Theory, lecture notes by Hu and Lindquist.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- HEM2 - Hemuppgifter, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN2 - Skriftlig tentamen, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kurswebb
Ytterligare information om kursen kan hittas på kurswebben via länken nedan. Information på kurswebben kommer framöver flyttas till denna sida.
Kurswebb SF2842