Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

SH2009 Projektarbete i fysik, mindre kurs 15,0 hp

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande

Anmälningskod

60160

Rubriker med innehåll från kursplan SH2009 (VT 2018–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Projektarbetet består av ett självständigt arbete med fokus på ett specifikt problem som bestäms av examinator. Projektet ska normalt vara en fördjupad studie inom det valda ämnesområdet, på avancerad nivå. Projektarbetet ska motsvara 10 veckors heltidsstudier. Arbetet ska presenteras i en skriftlig rapport såväl som muntligt vid ett öppet seminarium.

Lärandemål

  • Tillämpa kunskaper och färdigheter som förvärvats inom ämnesområdet för att lösa en specificerad projektuppgift.
  • Inom den givna ramen självständigt analysera och diskutera komplexa frågeställningar och hantera större problem på avancerad nivå inom ämnesområdet.
  • Reflektera kring, värdera och kritiskt granska och jämföra egna och andras vetenskapliga resultat
  • Dokumentera och presentera arbetet, för en viss målgrupp, med högt ställda krav på struktur, formalia och språkhantering, både muntligt och skriftligt.
  • Identifiera behovet av att förvärva ytterligare kunskaper och kontinuerligt utveckla sin kompetens.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Som regel bör en huvuddel av studieprogrammet vara genomfört innan projektarbetet påbörjas. Examinatorn ska se till att den enskilda studenten har en lämplig ämnesbakgrund och att studenten har fullgjort en tillräcklig del av studieprogrammet innan projektet påbörjas.

Rekommenderade förkunskaper

En huvuddel av studieprogrammet vara genomfört innan projektarbetet påbörjas.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Studenten förväntas självständigt hitta och studera relevant litteratur inom ämnesområdet. Litteratur kan också rekommenderas av handledaren.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • PRO1 - Projektuppgifter, 15,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Projektarbetet ska utföras individuellt eller i undantagsfall tillsammans med en annan student. I fallet med två studenter ska separata enskilda uppgifter inom projektet vara väldefinierade och granskaren ska se till att uppdelningen och gränssnittet mellan studenterna är realistiskt och att arbetet för varje student motsvarar de korrekta kraven. Arbetet ska presenteras individuellt, både muntligt och skriftligt, på engelska eller svenska. Beroende på studentens studieprogram kan det krävas opponering av ett annat projektarbete för att uppfylla kriterierna för att genomföra projektkursen.
Projektarbetet utvärderas enligt kriterierna nedan, inom utvärderingsområdena process, vetenskapligt innehåll och presentation. P / F-betyget bestäms av examinator som en övergripande bedömning efter att en plagieringskontroll har gjorts av den skriftliga rapporten. För godkänt betyg krävs godkänt på samtliga tre utvärderingsområden.
En elev som inte har avslutat arbetet inom tolv månader löper risken att bli underkänd. Ett sådant beslut fattas i samråd mellan examinatorn och programkoordinatorn.

Övriga krav för slutbetyg

Process
Godkänt
Planera och genomföra arbetet inom överenskomna tidsramar, visa initiativförmåga, vara öppen för handledning och kritik, kunna förvärva ny kunskap, visa förmåga att sätta sig in i andras arbete och formulera relevant kritik.
Underkänt
Bristande respekt för överenskommelser, avsevärd brist på självständighet eller ohörsamhet i handledningen. Oförmåga eller ovilja att inhämta nya kunskaper.

Vetenskapligt innehåll
Godkänt
Utifrån det aktuella problemet och med en relevant metodik, visa en god förmåga att systematiskt tillämpa tekniska och vetenskapliga färdigheter vid formulering av problem, modellering, analys, utveckling och utvärdering. Där så är relevant för uppgiften, visa medvetenhet om sociala och etiska aspekter, inklusive ekonomisk, social och ekologiskt hållbar utveckling.
Underkänt
Stora brister i tekniska och vetenskapliga färdigheter, eller betydande brister i metodik trots anmodan.

Presentation
Godkänt
Presentera en väldisponerad rapport med en tydlig redovisning av arbete och resultat, analys och argumentation, samt god språkbehandling och formalia. Visa en god förmåga att muntligt presentera och diskutera arbetet.
Underkänt
Kvarvarande brister i den skriftliga rapporten trots anmodan, eller betydande oförmåga att muntligt presentera eller diskutera arbetet.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Nej

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknisk fysik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Jan Dufek (jandufek@kth.se)