SK2539 Akustofluidik vid mikroskala 7,5 hp
Kursen behandlar teori och applikationer av akustofluidik vid mikroskala. Akustofluidik vid mikroskala handlar om hur man kan använda akustik och framförallt ultraljud applicerat på mikrostrukturer och mikrofluidik för att manipulera olika objekt, så som partiklar i supension och vätskor. Tillämpningområden är framförallt inom life sciences, så som manipulering av biologiska celler, cellkulturer, mikropartiklar och vätskor i mikrokanaler, mikrokammare och mikroplattor.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande
Anmälningskod
51500
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen innehåller följande delar:
- Styrande ekvationer i mikrofluidik
- Piezoelektricitet och akustisk koppling
- Ultraljudsresonanser i mikrosystem
- Akustiska strålningskrafter
- Akustisk strömning
- Partikelmanipulering och infångning
- Olika tillämpningar inom livsvetenskaperna
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- Förklara teoretiska begrepp inom akustofluidiken.
- Implementera teorin för att designa ett akustofluidiskt system vid mikroskala.
- Värdera olika experimentella metoder inom akustofluidiken vid mikroskala.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Slutfört examensarbete på grundnivå inom teknisk fysik eller medicinsk teknik.
Engelska B/Engelska 6
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laborationer, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Ja
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.