COP27 hubb på Campus

cover
Publicerad 2022-10-14

Under FN:s årliga klimatkonferens COP 27 den 8-17 november är KTH Climate Action Centre värd för en hub i Stockholm tillsammans med organisationen We Don’t Have Time. En rad seminarier och aktiviteter kommer att ordnas i hubben, och involverar näringsliv, forskare, studenter och allmänhet.

Under årets klimatkonferens COP27 i Sharm El-Sheikh i Egypten möts ledare och delegationer från världens länder för att arbeta mot att nå målen i Parisavtalet COP27: Delivering for people and the planet | United Nations .

Organsiationen We Don’t Have Time, en social plattform för samverkan om klimatfrågan, arrangerar och streamar seminarier från konferensen i Sharm El-Sheikh samt från hubbar i Washington DC, Nairobi och KTH i Stockholm. Stockholmshubben arrangeras i partnerskap med KTH Climate Action Centre och kommer ligga på KTH Campus, Valhallavägen 79: COP27 Climate Hub – Nov 08, 2022–Nov 17, 2022 (wedonthavetime.org)

– Vi på KTH Climate Action Centre är stolta över att få vara värdar för detta på vårt Campus, och hoppas det ger upphov till många nya kontakter mellan forskare, näringsliv, studenter och civilsamhälle. Kontakter som kan leda till nya projekt och aktiviteter för att snabba på klimatåtgärderna i Sverige och världen, säger Karin Larsdotter, vice föreståndare för samverkan.

Under evenemanget kommer KTH arrangera öppna aktiviteter med forskare och studenter i restaurangdelen.

– Vi vill att studenterna ska vara delaktiga i diskussioner som rör deras framtid, både med olika samhällsaktörer och med studenter från andra universitet i Stockholmsregionen, säger Erica-Dawn Egan, hållbarhetsstrateg på KTH och del av del av kommunikationsteamet för KTH Climate Action Centre.

We Don’t Have Time söker nu studenter som vill vara med som volontärer under eventet.

– Vi ser fram emot att öppna upp våra sändningar från COP27 för studenter, med hubben på KTH. Genom att ge studenterna en möjlighet att interagera med COP hoppas vi på en öppen dialog med nya perspektiv. Kompetens inom hållbarhet och klimat är nyckeln när man omvandlar till en koldioxidsnål värld, säger Christina Carlmark, Partnership Manager på We Don’t Have Time.

KTH Climate Action Centre öppnar nu också möjlighet för forskare att arrangera event på arenan enligt de teman som behandlas de olika dagarna:

• 8/11 World Leaders Summit
  • 9/11 Finance