KTH Climate Action Centre välkomnar Francesca Larosa som ny postdoc

Francesca Larosa
Francesca Larosa.
Publicerad 2023-02-06

2023 års första postdoc vid KTH Climate Action Centre är Francesca Larosa, tidigare vid University College London. Genom att kombinera artificiell intelligens (AI) och forskning om klimatåtgärder undersöker hon kopplingar mellan olika mål för hållbar utveckling.

Hej Francesca, vad ska du att göra inom KTH Climate Action Centre?

– Jag kommer att arbeta som postdoktor i skärningspunkten mellan artificiell intelligens (AI) och klimatåtgärder. Jag deltar i ett tvåårigt demonstrationsprojekt finansierat av centrumbildningen Digital Futures på KTH. Jag kommer att använda AI-metoder för att utforska befintliga och möjliga kopplingar mellan hållbarhetsmål (SDG:er), naturligtvis med utgångspunkt i SDG13, klimatåtgärder.

Kan du ge exempel på din forskning?

– Att begränsa den globala uppvärmningen till under 1,5 °C kräver åtgärder för utsläppsminskning och anpassning till nya förhållanden. Dessa åtgärder fungerar i synergi – eller i konflikt – med andra mål, såsom fattigdomsbekämpning, livsmedelssäkerhet, anständig sysselsättning och energi till överkomliga priser för alla. Syftet med projektet är att använda AI för att bedöma och kvantifiera dessa spridningseffekter för att föreslå realistiska och effektiva politiska alternativ.

Vad anser du är viktigast gällande klimatåtgärder inom den närmaste framtiden?

– För att kunna ge vägledning i policybeslut behöver forskningen om klimatåtgärder vara inkluderande, tvärvetenskaplig och holistisk. Inom en snar framtid måste vi se till att ingen hamnar på efterkälken: klimatförändringarna är allas angelägenhet och vi behöver gemensamma åtgärder.

Om

Francesca Larosa har en doktorsexamen i klimatvetenskap från Ca' Foscari University (Venedig, Italien). Innan hon började på KTH arbetade hon vid University College London (UCL) som postdoktor. Hon forskar även vid Euro-Mediteranean Center for Climate Change (CMCC). Med bakgrund som ekonom, ligger hennes forskningsintressen i skärningspunkten mellan digital teknik och klimatanpassning.