Supply Chain Hackathon vinnare utsedda!

Bild på det vinnande laget och juryn.
Juryn och det vinnande laget.
Publicerad 2023-05-22

KTH Climate Action Centre och KTH Foodtech organiserade en tävling i maj där studenter gick samman för att utveckla lösningar för att minska matsvinn. Den två veckor långa tävlingen avslutades med att de tävlande lagen presenterade sina idéer inför juryn bestående av representanter från ICA Gruppen, Arla Foods, Jordbruksverket, Foodloopz Sweden AB, Crumbs, och SAMS - Samarbete för minskat matsvinn.

I början av maj fick fyra lag av studenter uppgiften att hitta en lösning till utmaningen att hindra matsvinn och förluster i supply chain (samt öka lönsamheten) genom att visualisera och matcha råvaror, överskott i kapacitet och efterfrågan. Under de senaste två veckorna deltog studenterna på en introduktionsdag med representanter från företagen för att forma en inledande idé. Studenterna hade sedan möjlighet att delta i kunskap- och färdighetsbyggande aktiviteter på KTH Climate Action Centre, där de hade en QnA med en företagsrepresentant, en föreläsning om hållbarhet och mat från KTH-forskare Rebecka Milestad, och en föreläsning om hur man pitchar en idé från KTH Innovation! För vår hackathon-final den 16 maj presenterade lagen sina lösningar till en jury bestående av sex företagsrepresentanter och det vinnande laget blev valt för deras lösning “FoodMatch”, en app som tillåter en att hitta en köpare av potentiellt matsvinn. Laget vann en presentation för SAMS - Samarbete för minskat matsvinn för att se om idéen är möjlig att utveckla eller implementera, såväl som 10 000 kr! Gratulationer till det vinnande laget!