Att välja kurser

Något som man behövt vänta väldigt länge på när man åker till HKUST är att terminen ska börja. Den börjar nämligen väldigt sent, inte förrän 4 februari. Och till skillnad från KTH där man väljer sina kurser så tidigt som ett par månader innan terminen så väljer jag mina kurser nu i skrivande stund.

Här förs man lite in i ett dilemma. HKUST har nämligen ett system som fungerar så att ditt schema är bestämt för hela terminen, med andra ord ser dina veckor exakt likadana ut från dag 1. Till exempel matte bara på fredagar och kemi på måndagar. Detta är inte heller rätt så ovanligt, en kompis från Danmark berättade att på hennes universitet DTU så har de ett väldigt liknande system. Teoretiskt kan man alltså ha en hel del lediga dagar, till och med en fyra dagars helg.

När man är på utbyte vill man ju inte bara plugga på ett bra universitet. Jag tror inte någon som åker på utbyte någonsin skulle säga nåt i stil med: ”Nä, jag valde bara dom tyngsta kurserna så jag inte behövde tänka på vad jag skulle göra på fritiden, jag är ju bara här för att plugga liksom. Vad ska man resa och utforska för?” Skämt åsido, man åker på utbyte för att kunna få uppleva en ny kultur och ett nytt land och stad. Att luffa eller ha lite ”Vagabonding” mellan kurserna har varit naturligt om man läser tidigare reseberättelser. Fast samtidigt, man vill inte välja kurser som ger en fyra dagars helg så att man blir helt rastlös. Man vill inte heller läsa kurser som inte är relevanta alls till ditt program, vi läser ju ändå för att bli ingenjörer, och bra sådana också!

Det är en balans det här med att välja kurser. Det är nog därför i början av att välja utbytesuniversitet man är tvungen att göra en preliminär kursplan. Även om den kursplanen, som i mitt fall, inte lyckades bli verklighet till slut. Då är det bara att bita ihop och försöka hitta en ny balans igen. Lite resor och dagstrippar ska man försöka få in trots att det är pandemi fortfarande…

Läste ut denna bok i helgen. En värd läsning om man undrar hur tusan vissa kan resa i flera månader i streck och hur man skulle kunna göra så själv. Den gör en lite sugen att sträcka på benen när man sitter i karantän