Minor Field Studies (MFS)

Majoriteten av studenterna som bloggar på Utlandsbloggen åker ju på utbytesterminer till andra universitet. Därför är det väldigt kul att få ge en annan inblick i möjligheterna för utlandsstudier på KTH. Som jag nämnde i förra inlägget blev jag beviljad MFS för mitt kandidatexamensarbete VT2020 vilket blev inställt i samband med pandemin. Min resa blev inställd två veckor innan jag skulle åka och eftersom de flesta studenterna hade haft utgifter i samband med studien redan fick vi behålla de stipendiepengar vi hade kvar. Den här gången gör jag alltså inte ett MFS, men använder de pengarna jag har kvar till denna resan. Eftersom jag har genomgått ansökningsprocessen för MFS tidigare vill jag gärna dela med mig av hur ansökningsprocessen går till och vad som är bra att tänka på! Innan jag går djupare in i det tar vi de första viktiga frågorna:

Vad är MFS?
Minor Field Studies (MFS) är ett stipendium finansierat av Sida. Syftet med stipendiet är att ge studenter möjligheten att genomföra sitt examensarbete i ett låg- eller medelinkomstland för att bland annat få erfarenheter och kunskap om de utmaningar som finns i låg- och medelinkomstländer. MFS är även kopplat till de Globala målen och Agenda 2030 och ett krav är att MFS-projektet ska anknyta till dessa. Examensarbetet kan vara på både grund och avancerad nivå och fältstudien måste pågå under minst 8 veckor. Stipendiet är på 27 000 kr och är ett tilläggsstipendium till eventuellt CSN.

Hur och var söker man MFS?
Man söker MFS via KTH. KTH får ett antal stipendier att dela ut varje år där antalet skiljer sig från år till år men brukar ligga på ungefär 40 – 60 stycken. När jag sökte höstterminen 2019 var det rekordmånga som hade sökt. Det kan alltså vara stor konkurrens om stipendierna och därför är det superviktigt att skriva en bra ansökan. Mina tips inför att få till en bra ansökan tänkte jag ta upp i ett annat inlägg. Ansökningsperioden är en gång per år under höstterminen och vill ni läsa mer om hur själva ansökningsprocessen går till kan ni gå in på denna länken: https://www.kth.se/student/studier/utlandsstudier/studera-i-utveckling/mfs/mfs-steg-for-steg-1.1104310

Om du vet redan nu att du skulle vilja göra MFS nästa vår, börja planera redan nu! Det är en process som kräver mycket planerande så ju tidigare man börjar desto bättre.

Hej! Mitt namn är Ellinor och jag läser mitt femte och sista år på civilingenjörsprogrammet Energi och miljö. Mastern jag läser heter Hållbar energiteknik med inriktning hållbar kraftproduktion. Under vårterminen gör jag och min kompis Erika vårt examensarbete i Fiji. Här på bloggen kommer ni få läsa om min vardag på andra sidan jorden samt information om hur man går tillväga om man vill göra ett examensarbete utomlands. Hoppas ni vill följa med på min resa!