Mina kurser och om att byta kurs

Hej allihopa,

Det är lätt att glömma att man faktiskt är på utbyte för att plugga när det är mycket annat som sker runt omkring, men i detta inlägg tänkte jag skriva lite om hur jag upplevt mina kurser här på uOttawa under de tre första veckorna.

Climate Change and Engineering

Den här kursen går faktiskt på Carleton University, ett annat universitet i Ottawa, men eftersom uOttawa och Carleton delar på vissa institut, däribland miljöinstitutet, så kunde jag välja denna kurs. Detta är faktiskt min favoritkurs än så länge! Professorn är otroligt engagerad (och bra på att svara på mejl) vilket leder till att de 3h långa lektionerna faktiskt går att ta sig igenom. I den här kursen så är fokus på att se hur klimatförändringar kan påverka tekniska system, men man får även ett riktigt djupdyk i hur växthuseffekten fungerar (både den naturliga och den förstärktade till följd av antropogena aktiviteter) vilket jag tycker är superintressant!

Water Resources Management

Den här kursen har fokus på modellering och simulering av vattensystem, såsom reservoarer, och jag tror att jag verkligen kommer att uppskatta att få jobba i flera olika program för att simulera. Dock är professorn, i min åsikt, kanske lite för noggrann i att gå igenom detaljer under föreläsningarna vilket lett till att vi ligger två veckor efter schemat redan. Däremot är han väldigt bra på att svara på frågor och var schysst nog att ge oss en förlängning på den första inlämningen eftersom han inte hunnit gå igenom all info för att kunna lösa uppgifterna i den än. Så sammanfattningvis har jag fortfarande en stor förhoppning om att lära mig mycket i den här kursen!

Process Risk Management and Sustainability

Det här är den enda av mina kurser som är på kanidatnivå (i Kanada läser man 4 år kandidat + 1 år master så jag kunde välja både 4e eller 5e års kurser) och tycker att det märks rätt stor skillnad mellan kandidat- vs masterkurser gällande svårighetsnivån på uppgifterna som ges. Den här kursen har fokus på riskhantering och hållbarhet för industriella kemiska processer. Jag uppskattar verkligen att ta en kurs inom riskhantering, dock känns det som att den är väldigt anpassad för kemiingenjörer vilket gör att den inte känns riktigt lika relevant för mig som det andra två kurserna än så länge. Jag vet dock att den senare kommer fokusera mer på miljörisker så lär ändå bli bra + kul att ta en kurs utanför sitt vanliga fält!

Bör även nämnas att jag funderade på att ta en franskakurs istället för den sista kursen men trots att jag mejlade min fakultet på uOttawa om att byta kurs innan deadlinen för att byta kurs så hade språkfakulteten krav om hur många timmar lektionstid man fick missa vilket jag tyvärr hade passerat när jag väl fick svar om att byta . Tror som sagt det blir bra ändå med den sista kursen men kan vara värt att veta att man bör byta kurs direkt (och inte tveka en extra vecka som jag gjorde) om man går i tankarna att byta kurs eftersom det kan ta tid för ens fakultet att bearbeta förfrågan. I slutändan köpte jag ändå kursboken som franskakursen använder för lite självstudier och som tur är erbjuds även andra sätt att lära sig språk här, mer om det i ett annat inlägg!

I byggnaden där jag pluggar varje dag finns en levande växtvägg som jag uppskattar är minst 15 m hög!