Boende; boendeområde

Området jag bor på är ett studentboende-område (Hillhead) som hör till universitetet. Det tar ca 15 minuter att gå till skolan och ca 40 minuter att gå in till stan. Lyckligtvis finns det en buss som går från boende-området, utanför ”Omar Retail” (se bild). Där finns även en liten matbutik där man kan köpa det mesta om man glömt, annars är det närmast till Lidl (ca 5 minuter gång).

På studentområdet finns flera olika byggnader att välja mellan när man söker boende. Det finns olika antal personer man delar boende med, man kan välja att dela med 4 andra, 7 andra eller ännu fler om jag inte missminner. De flesta jag känner bor i boende med 5 rum och delat kök/vardagsrum/badrum. Det finns även större korridorsrum där man kan vara en hel våning som delar badrum/duschrum.

Jag valde att lyxa till det och ta ett lite dyrare boende, vilket gör att jag har eget badrum med dusch och toalett. Jag har även sett att mitt boende generellt är lite fräschare än många andra, det är nybyggt och har nyare möbler. Mitt område heter New Carnegie Court. Jag valde även att jag bara ville bo med personer av samma kön, så i min lilla korridor bor vi 5 tjejer varav alla har egna badrum men vi delar kök/vardagsrum. För detta betalar jag ca 6000 kr/månaden.

Hej! Jag heter Elin och jag läser mitt fjärde år på KTH inom civilingenjörsprogrammet maskinteknik där jag nu läser mastern Innovationsledning och Produktutveckling. Denna vår kommer jag åka på utbyte till University of Aberdeen i Skottland. Jag kommer dela med mig av mina upplevelser om hur det är att vara student i Skottland, välkommen att följa med på min resa!