La Bici Rossa

Igår var en fullspäckad dag, tyvärr har jag inte så många bilder. Jag träffade min fadder Alberto som visade mig runt i staden. Vi såg bland annat marknaden, Prato Della Valle, universitetsbyggnaderna som är utspridda i staden, ett hus med ett träd och blommor låt taket, och några smultronställen. Naturligtvis stannade vi för gelato också, på Gelateria Portogallo. De hade väldigt många veganska alternativ — jag valde björnbär och fikon. För att avsluta rundturen gick vi till en uteservering och tog varsin Spritz Aperol, Padua är nämligen födelseplatsen för den berömda drinken! Chin-chin!

Precis när jag kom hem fick jag svar om en cykel, åt en snabb middag bestående av pasta-ruccola-gelato och begav mig iväg till stadskärnan igen. Cykeln är väldigt gammal och egentligen en herrcykel men den funkar i ett halvår. För bara 50 euro är den helt okej (en ny hade kostat minst 220 euro). Jag cyklade vilse på vägen hem, det är tur att google maps finns.

Idag ska jag fixa lite småsaker hemma. Sen ikväll ska jag pröva en vegansk resturang med några andra utbytesstudenter. Ci vediamo!

Medicinsk bioteknik 5:e året, Università di Padova i norra Italien.