Första tentan på UPV

¡Hola!

Igår hade jag min första tenta här på UPV i en kurs som heter ”Biomedical Images” eller på spanska imágenes biomédica. Det är en kurs som handlar en del hur det faktiskt går till från ett foto, till processering av bilden så att man kan t.ex. se var någonstans en tumör hos en cancerpatient befinner sig. Ganska intressant för mig som läser Medicinsk Bioteknologi som vill veta lite mer var datan som man vill analysera kommer ifrån.

Jag förberedde mig tillsammans med en klasskompis som kommer från Ecuador och som också har studerat i Tyskland. Vi gick inom några tidigare tentor och försökte svara på frågorna.

Något som skiljer sig från tentorna på UPV mot dom på KTH är att tentorna här nere i Spanien, i alla fall ”deltentorna” eller KS:arna, är att de oftast är utgjorda av mestadels flervalstest. På den här tentan som jag skrev hade vi 10 flervalsfrågor och fyra frågor där vi skulle skriva ett längre svar. På flervalsfrågorna räckte det med att man ringade in rätt svar utan vidare motivation. Det var också upplagt så att det bara fanns ett svar som var rätt istället för en kombination av svar som jag är mer van vid. Den största skillnaden här var antagligen att man kunde få minuspoäng om man svarade fel, så även om man ska ha ungefär hälften rätt för att bli godkänd så kunde man få ett avdrag på en tredjedel av ett fullt poäng per fel svar.

Så långt som jag har förstått så fungerar det såhär: du får 5 poäng för varje rätt svar, det finns 14 frågor, dvs. du kan få 70 poäng. Du behöver 35 poäng för att bli godkänd, så det hade räckt med att du svarade rätt på 7 frågor. Men du får avdrag på 5/3 poäng för varje fel. Så om du svarar rätt på hälften av frågorna så får du ändå avdrag för 7*5/3 = 11.666 poäng. Så du behöver tänka att du måste svara rätt på mer än hälften av frågorna.

När vi skulle skriva tentan fick vi även välja själva mellan två salar 523 och 526. Dock stod det inte på deras Canvas (PoliformaT) vilken byggnad som menades, så efter jag hade gått runt lite på campus så skrev en kompis till mig att det skulle vara i 5D, som tur var i närheten.

Väl inne i salen fick vi välja platser själva. Det fanns inga tentavakter, utan vi satt på varje rad, två platser emellan varje person i sidledes och sedan sades det att vi skulle ha vår legitimation på bänken ifall det skulle kollas. Dock kollades aldrig lägget, utan man skrev bara sitt för- och efternamn på tentan som man fick och sen lämnade man in den utan att visa upp lägget.

Vi fick 90 minuter på oss att skriva själva tentan. I min sal blev det en försening på 10 minuter eftersom det tydligen saknades antalet tentor. När dom väl kom visade sig att varannan bild var upp och ner, så man fick vrida och vända. Sen var det bara att starta och säga till sin bordsgranne ¡buena suerte!  Vilket betyder: Lycka till!

Glädjen när man kommer fram till rätt sal! Man kan också se vilka andra tentor som går, genom att kolla på skyltarna med veckoschemat som sitter på dörren.

¡Adiós!

Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!