Vad äter man för sötsaker till jul i Valencia?

¡Feliz navidad!

Naturligtvis undrar jag ju vad spanjorerna äter till jul om inte dom äter pepparkakor och lussekatter. Så jag fick detta förklarat för mig av min klasskompis Alejandra, medan jag bjöd henne på pepparkakor och lussekatter innan vår tenta i genomisk analys.

Tydligen så finns det tre saker som är väldigt traditionellt i Valencia. Det finns Polvorón, Rosca och Torrón. Jag har redan testat polvorón så jag vet att den är god. Men jag köpte med mig några olika torrónes hem från Mercadona som jag kan bjuda min familj på eftersom jag vet att dom gillar nötter. Rosca får vi vänta med eftersom jag åker hem över julen och den måste hållas kyld då den innehåller grädde och choklad. Så det blir svårt att ta med sig den på planet.

Annars ser jag fram emot att gotta mig i dessa läckerheter till julen och fortfarande känna att jag inte är långt ifrån Spanien när jag tar mig till det något svalare Sverige (idag hade vi +22 grader medan det var -13 i Stockholm…)

¡Hasta luego!

Polorón betyder tydligen damm eller som i engelskans ”dust”. Mjuka kakor med olika smaker. När man äter en polvorón känner man hur hela kakan faller isär som damm.
Julkaka med anknytning till dom tre vise männen, på spanska ”los reyes magos”. I den ska det finnas en kung och en böna. Den som får kungen är kung blir ”kungen” och den som får bönan måste köpa nästa års tårta.
Torrón kan översättas till nougat, men är vad man kallar dessa olika godisblock med olika smaker. Den typiska är ”Blando” som är något mjukare än de andra.
Den här torrón är också typisk. Mer nötig och lite mer choklad.
Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!