Första två dagarna i Afrika

I måndags var första dagen i Nairobi. Vi tog sovmorgon eftersom vi landat och kommit i säng ganska sent. Efter det mötte vi upp Fredrik, en till KTH-student som också är här och läser GDH-kursen samt andra kurser. Vi träffades på ett GDH-möte som KTH ordnat för oss innan vi åkte och har haft kontakt sedan dess. Fredrik landade i Kenya för ca 2 veckor sedan, lite innan lektionerna startade. Jag och Kristy är lite sena till terminsstart då lektionerna egentligen drog igång förra veckan men vi var tvungna att stanna i Sverige pga uppvisningsvecka med sektionens spex, som vi var en del av, samt pga omtenta för min del.

Vi gick därefter och åt lunch på universitetet med några av de som jobbar med att ta emot utbytesstudenter på skolan och lärare. När vi skulle in på skolan fick vi berätta vilka professorer vi skulle äta lunch med för att kunna komma förbi vakterna utan våra studentkort som vi inte hunnit få ännu. Det är vakter överallt, både vid ingången till vårt hus och till alla ingångar i skolan. För att få gå in på universitetsområdet måste man även visa upp sin väska.

Därefter åkte vi uber med Fredrik till en galleria och fixade safaricom, som är deras motsvarighet för Telia eller liknande, alla verkar använda det. Så vi har nu kenyanska simkort och nr, och vi fixade även Mpesa som är deras swish. Mpesa är det vanligaste betalsättet och alla verkar acceptera det, både matbutiker och restauranger. (Fick höra att Kenya var först med Swish-funktion i hela världen, och enligt google lanserades Mpesa redan 2007, jämfört med swish 2012!!!) I gallerian passade vi även på att inhandla alla förnödenheter till lägenheten. De hade en superstor carrefour, en fransk matkedja, som sålde allt från spisar och kläder till mat – lite som IcaMaxi.

Efter lite hemmalagad svamppasta åkte vi uber till en bar och mötte upp två kompisar från KTH. I ett tidigare inlägg nämnde jag att vi fikade med en tjej på KTH vars mamma var från Kenya och som av en händelse skulle hon hit och hälsa på sin mamma nu i April och hade även med sig sin kille som också är internationell student på KTH. Superkul att vi kunde få till att träffas här i Afrika. Det kändes overkligt att vi plötsligt satt i Nairobi med vänner från Sverige. Eftersom det var måndag var det bara vi och ett till sällskap i slutet av kvällen och det verkade som att dom firade någon som fyllde år. Efter en stund kom de fram till oss och gav även oss en bit av födelsedagstårtan, som ett exempel på hur trevliga alla är!

Dag två var lite lugnare och vi gick och åt välkomstlunch på skolan, som de bjuder på, igen. Där träffade vi återigen professorer och även vår lärare för GDH-kursen. Påväg hem tog vi en liten promenad på universitetsområdet. Det är mycket mindre campus än på KTH så det gick rätt snabbt. Sen var det hem och byta om för att checka in vår takpool och ta ett första dopp. Därefter har vi tagit det lugnt i lägenheten och fixat med lite praktiska saker.

Såhär har dagarna sett ut i bilder;

Hallå där! Jag heter Ida och under våren/sommaren ska jag iväg till Kenya på MFS och GDH!