KEX, Te och Tårta! – en sammanfattning av veckan.

Nästa vecka har vi deadline i KEXet och tack vare många faktorer ligger vi efter och är superstressade inför detta. Vi har därav pluggat mycket denna vecka och haft några sena kvällar i skolan och hemma. Det är även regnperiod här just nu och det märktes tydligt denna vecka då det har regnat en hel del, bra pluggväder helt enkelt. Här kommer en liten sammanfattning av veckan, bortsett från allt plugg;

En bild från när jag sitter och pluggar med min laptop på en takterass med utsikt över staden

Söndagen förra helgen var vi iväg på en liten dagshajk med ett företag som heter Letsdrift. Tillsammans med Fredrik och Charlotte, en tysk utbytesstudent som pluggar på University of Nairobi som vi lärt känna, så åkte vi ut till en teplantage i ett område som heter Tigoni straxt utanför Nairobi. På vägen dit åkte vi en liten buss, även kallad matatu, och sedan gick vi ca 12km och såg både vattenfall, färgglada blommor och ett avokadoträd(till min stora glädje)!

Teplantage i Tigoni

I onsdags hade vi en liten inlämning i vår projektkurs här på strathmore och där fick både jag och Kristy lära oss att Kenyaner, åtminstone de i våra grupper, jobbar mycket sista-minuten. Deadline var klockan 23.00 och ingen av grupperna var klara när klockan var 22.55. Men de ska ändå ha lite cred för båda grupperna lämnade ändå in en inlämning i tid.

På torsdagen(May the 4th be with you) fyllde Fredrik år så do tog vi lite tid från plugget åt att göra en fin middag åt honom och bjöd även in Charlotte. Jag gjorde linsbiffar och Kristy gjorde en tårta.

tårta med text "grattis Fredrik"

Igår, fredag, var vi på ett litet studiebesök på en marknad i Gikomba där vår samarbetspartner i KEXet köper in metallplåt, från en återförsäljare, till sin tillverkning.

Stålplåt som såldes i Gikomba

Här kommer lite fler bilder från veckan men i helgen blir det mest plugg, och kanske en liten simtur på taket nu när vädret börjar bli lite soligare.

Hallå där! Jag heter Ida och under våren/sommaren ska jag iväg till Kenya på MFS och GDH!