Kurser på utbyte, löser det sig?

Innan jag åkte på utbyte var jag orolig gällande många aspekter, inte minst vilka kurser jag kommer kunna hitta och tillgodoräkna och hur det skulle vara att komma in i ett annat system av utlärning, som förmodligen inte är mycket likt det i KTH.

Men allt löser sig som man säger, och nu har jag valt kurser här som jag verkligen gillar och har även insett att det inte alls var så svårt att anpassa mig till ett nytt system. Det som skiljer sig mycket är antal elever i klassrummet. Jag var van vid stora föreläsningssalar där professorn aldrig riktigt ens kommer säga ens namn i KTH. Här däremot är alla föreläsningar och praktiska lektioner i små grupper, från 10 till 25 elever som maximum. Professorn kollar även närvaro och kommer med stor sannolikhet kunna allas namn i kursen.

Jag läser just nu 5 stycken kurser som tillsammans motsvarar 32 högskolepoäng. En av kurserna är en speciellt utformad kurs för utbyteselever, på engelska. Resterande 4 kurser är på ”facultad” som man säger här, alltså att det är vanliga kurser som läses på spanska.

Följande kurser kommer jag läsa denna termin:

• Seguridad Informática y Criptografia – Datasäkerhet – olika metoder för förstärkning av säkerheten i kod och Kryptering.
  • Creativity and Innovation in Business – behandlar många nya perspektiv på hur man kan se på företag och utveckla dessa i många aspekter med hjälp av innovation.
  • Programación Web – Internetprogrammering – baseras på projekt såsom att skapa en hemsida med koppling till databaser, innehåller html, css, javascript, databaser, sql och python.
  • Taller de Innovación y Creatividad – Kreativitet och Innovation Workshop – handlar mycket om kopplingen av konst och innovation med teknik.
  • Dirección General – Management, Ledning och Strategi – behandlar hur man strategiskt leder verksamheter vid oroligheter, påverkan av externa faktorer och förändringar i samhället samt teknik.

Det finns även flera scheman för många kurser där man kan anpassa om man vill börja tidigare eller senare på dagen. I ett senare inlägg kommer jag berätta mer om det och dela med mig av mitt schema som är väldigt annorlunda än det jag brukade ha i KTH!

Bienvenidos! Mitt namn är Samantha och här kommer ni få höra om allt mellan jord och himmel från mitt utbyte i Buenos Aires under höstterminen!