Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version undefined
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Instrument och metoder för geodetisk mätning med totalstation, principer och praktisk mätning
Geodetisk infrastruktur i Sverige: stomnät och referenssystem
Utsättning och inmätning: planering, beräkning av koordinater, praktisk mätning
Höjdbestämning: instrument och metoder
Stommätning: bestämning av koordinater för nya stompunkter
Utvärdering av kvalité av mätningar och resultat: osäkerhetsanalys
Planering och ledning av mätprojekt
Lärandemål
Det övergripande syftet med kursen är att ge en förståelse för metoder och processer för geodetiska mätningar. Denna förståelse innebär att efter kursen ska studenten kunna:
välja en lämplig metod och mätningsinstrument för given uppgift
kontrollera och justera mätinstrument
planera, praktiskt utföra och leda mätprojekt
beräkna koordinater, arealer, volymer och rita karta utifrån geodetiska mätningar
utvärdera kvaliteten av olika typer av mätningar (avstånd, vinklar, höjdskillnader) och kvaliteten på de kvantiteter som beräknats från mätningarna (koordinater, arealer, volymer,…)
Studenterna kommer också att träna och förbättra sina allmänna datorkunskaper och färdigheter genom att utföra numeriska beräkningar.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Ingen information tillagd
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
TEN1 - Tentamen, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
LAB1 - Laboration, 2,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Övriga krav för slutbetyg
skriftlig tentamen, TEN1, 2,0hp, AF
godkända labbrapporter, LAB1, 2,5hp, PF
godkänd projektrapport, PRO1, 1,5hp, PF
närvaro på praktiska mätövningar
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.