Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version undefined
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen ger grundläggande kunskaper om matematisk modellering, numeriska metoder och deras roll och funktion för kemiska tillämpningar. Kursen ger grundläggande kunskaper i strukturerad programmering för implementering av matematiska modeller. Kursens projekt är inriktade mot områden som ligger nära kemi.
Kursen innehåller:
Diskussion om modelleringens roll inom kemi
Design av ett projekt inom kemi med fokus på matematisk modellering.
Implementering i Python av numerisk modell.
Litteratursökning och referenshantering.
Självreflektion baserad på gruppdynamik och processer.
Rapportskrivning.
Lärandemål
Efter godkänd kurs skall studenten uppvisa
Färdighet och förmåga genom att:
Implementera en grundläggande matematisk modell inom teoretisk kemi i ett välstrukturerat program skrivet i språket Python.
Visa förmåga att presentera mål, genomförande och resultat av ett programmeringsprojekt i skriftlig form.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Ingen information tillagd
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Ingen information tillagd
Examination och slutförande
Betygsskala
A, B, C, D, E, FX, F
Examination
PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Övriga föreskrifter
Kursplanen gäller från och med HT enligt skolchefsbeslut: C-2022-2134. Beslutsdatum: 2022-10-11