Kurs-PM VT 2024
Presentation av kursen
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2024
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Den studerande ska delta i och aktivt medverka till att driva ett agilt spelprojekt, med möjlighet att tillämpa kunskaper inom datorteknik, programvaruutveckling och nätverk.
Lärandemål
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- Planera och delta i ett agilt projekt och aktivt bidra till projektgruppens resultat genom att:
- Skapa produktlogg, etapplogg och aktiviteter.
- Genomföra, projekt-, etapp- och stå-upp möten. Sätta dessa i relation till sin egen insats och efteråt analysera utfallet.
- Skriva och presentera en teknisk rapport och därvid använda lämpliga tekniska hjälpmedel
- Utveckla en större applikation som ska:
- vara nätverksbaserat.
- vara modellerat med abstrakta datatyper.
- ha ett grafiskt användargränssnitt.
- Använda versionshantering av kod och dokumenten.
- Tillämpa kunskaper inom teknikområdet och använda lämpliga metoder samt kritiskt analysera resultat och alternativa metoder inom:
- Spelfysik
- Nätverksprotokoll
- Abstrakta datamodeller
- Kunna sätta in dataspel i ett större sammanhang kopplat till:
- Positiva hälsoeffekter
- Användarkrav
- Ekonomiska krav
- Reflektera kring, vanliga sociala situationer som kan uppstå vid arbete i grupp samt för aktiviteter och beteenden som främjar jämställdhet och motverkar diskriminering på en arbetsplats eller vid grupparbete.
Läraktiviteter
Kursen består dels av en praktisk del där man i ett större projektarbete arbetar i grupp enligt en agil projektmetodik med ett programvaruutvecklingsprojekt (PRO1 6hp) och dels av en teoretisk del där man på föreläsningar, seminarier och i arbetsuppgifter jobbar med och lär sig om agil projektmetodik, innovation, arbete i grupp, jämställdhet, mångfald, lika villkor och hållbar utveckling (RED1 3hp). Projektarbetet stöds också med föreläsningar och reflexionsuppgifter och avslutas med en redovisning.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
All kurslitteratur kommer att delges via kursens canvassida.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examination och slutförande
Betygsskala
P, F
Examination
- PRO1 - Projekt, 6,0 hp, Betygsskala: P, F
- RED1 - Redovisning, 3,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Kursen avslutas med en presentationsdag där grupperna presenterar sin slutprodukt.
Godkänt projektarbete (PRO1; 6,0 hp), betygsskalan P/F och godkänd redovisning av teoriavsnitt (RED1; 3,0 hp), betygsskala P/F
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ingen information tillagd
Kontakter
Fakta om kursomgång
Startdatum
2024-03-18
Kursomgång
- VT 2024-60476
Undervisningsspråk
Svenska