Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2023
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Teoretisk och praktisk genomgång av mänskliga förutsättningar och konsekvenser av att använda interaktiva datorsystem, samt hur användbarhetsdesign och användarupplevelsedesign kan stödja användaren i att utföra sina uppgifter smidigt. Kursen kommer att ge en översiktsbild av beteendevetenskapliga metoder och teorier samt hur de relaterar till användning och design av interaktiva datorsystem.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
förklara grundläggande begrepp inom MDI-området
sammanfatta innehållet i forskningsartiklar inom området
genomföra en granskningsutvärdering (med inspektionsmetod, t.ex. heuristisk evaluering) av existerande interaktiva datorsystem
tillämpa generella teoretiska begrepp på konkreta gränssnittssituationer
identifiera för- och nackdelar med ett specifikt interaktivt datorsystem utifrån olika användargruppers perspektiv och behov
argumentera för och emot olika lösningar av ett användbarhetsproblem
i syfte att
få grundläggande kunskaper om grundbegrepp inom området människa-datorinteraktion
få verktyg för att identifiera faktorer som påverkar kommunikationen mellan människa och dator positivt och negativt.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Ingen information tillagd
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
INL1 - Inlämningsuppgifter, 3,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
TEN1 - Skriftlig tentamen, 1,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till plussning
Plussning tillåts på tentamen.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.