Föreläsning 0
|
Grundläggande, icke objektorienterad, syntax i Java. Skillnader från C.
|
[Kap 1 – 6 är repetition av grundl. programmering, i Java - använd som uppslagsbok]
|
|
Föreläsning 1
|
Objektorienterad programmering: klass, objekt, datamedlem, metod, inkapsling. Språket Java. En jämförelse mellan Java och C.
|
Material från kurswebben Kap 7, 8.1-8.3
|
Se föresläsning 0 (förinspelad). Börja med motsvarande övningsuppgifter.
|
Föreläsning 2
|
Objektorienterad programmering, forts: referensvariabler och objekt, equals, immutability, enum, static, arrayer
|
Kap 9, 10 + material på kurswebben
Detta täcker föreläsningarna 2 och 3.
|
|
Föreläsning 3
|
Relationer mellan objekt: association, aggregat, komposition; klassdiagram i Unified Modeling Language, UML. ArrayList. Designmönstret Singleton
|
Se F2
|
|
Obligatorisk uppgift, ÖVN2
|
Programmeringslaboration 1
|
|
Föreläsning och övning 1-3
|
Föreläsning 4
|
Arv: super- och subklass: omdefiniering/override; abstrakt klass/metod; superklassen Object
Interface
|
Kap 11, 13
Detta täcker föreläsningarna 4 och 5
|
|
Föreläsning 5
|
Polymorfism – heterogena objektsamlingar
Arv vs aggregat. Designmönstren Strategy, Composite, Proxy Generics: typparameter. ArrayList. Comparable.
|
Se F4
Kap 19, 20.4-6
|
|
Föreläsning 6
|
Felhantering med exceptions: throw, try, catch, finally Strömmar: binär vs text; serialisering av objekt
|
12.1-12.9 12.10-12.13, 17
|
|
Obligatorisk uppgift, ÖVN2
|
Programmeringslaboration 2
|
|
Föreläsning och övning 1-4
|
Föreläsning 7
|
Objektorienterad analys och design: modellering från problem till klasser
Abstrakta datatyper: lista, stack, kö
|
Material från kurswebben.
Kap 20
|
|
Föreläsning 8
|
Grafiska användargränssnitt, Java FX Händelse/event, händelsehantering
|
Kap 14, 15, 16 samt föreläsningsmaterial Täcker föreläsning 8 och 9
|
|
Föreläsning 9
|
Mer om händelsehantering och grafiska komponenter Designmönstret Model-View-Controller
|
Se F9 Kap 31 (10th ed: kap 34) Material från kurswebben.
|
|
Obligatorisk uppgift, ÖVN2
|
Programmeringslaboration 3
|
|
Föreläsning och övning 1-7
|
Föreläsning 10
|
Parallell exekvering med trådar: klassen Thread, interfacet Runnable; synkronisering av kodblock/data
|
Kap 32
|
|
Föreläsning 11
|
Mer om designmönster. Java och funktionell programmering.
|
Material från kurswebben.
|
|
Obligatorisk uppgift, ÖVN2
|
Programmeringslaboration 5
|
|
Föreläsning och övning 1-11
|
Obligatorisk uppgift, ÖVN2
|
Restredovisningstillfälle, lab 5 (eller 3)
|
|
Se ovan
|