design och implementering av program som använder grundläggande algoritmer och datastrukturer för att lösa datalogiska problem.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenterna kunna
beskriva ett antal vanliga algoritmer för sökning och sortering och deras egenskaper
jämföra algoritmer med avseende på tids- och minnesåtgång
implementera datastrukturer som linjära listor, stackar, köer, hashtabeller, binära träd och sökträd
identifiera problem där datastrukturerna ovan är användbara och konstruera enkla algoritmer med dessa
skriva program som använder algoritmer och datastrukturer med hjälp av goda programmeringsprinciper som t.ex. systematiska tester och abstraktion
modellera problem som sökproblem och implementera algoritmer för breddenförstsökning, djupetförstsökning eller bästaförstsökning
i syfte att
kunna konstruera program som löser problem genom att använda vanligt förekommande algoritmer och datastrukturer
ha tillräckliga förkunskaper för att kunna läsa fortsättningskurser i datalogi.
Förberedelser inför kursstart
Rekommenderade förkunskaper
Kursupplägget är baserat på att deltagarna har programmeringsvana och utan hjälp kan editera, kompilera och köra enklare program även i språk de kanske inte använder normalt eller har använt förut.
Kurslitteratur
Ingen information tillagd
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
INL1 - Inlämningsuppgifter, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.