Skip to main content
Till KTH:s startsida

LT1015 Planering, bedömning och betygssättning 6,0 hp

Kurs-PM HT 2025-50940

Version 1 – 2025-11-26 18:15:40

Kursomgång

HT 2025-50940 (Startdatum 2025-08-25, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kurs-PM HT 2025

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version undefined

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen ger  en överblick  över planering,  bedömning  och  betygsättning  utifrån  skolan  styrdokument.   I kursen studeras  klassrumsbedömning  och  betygsättning  utifrån  ett  vetenskapligt  förhållningssätt. Planering  av undervisning  och  utformning  av  olika  former av  bedömning  behandlas.  Under  kursen granskas  olika  bedömningsformer  och  olika syften med  bedömningar diskuteras.  Summativ  och formativ  bedömning  som  verktyg  i  undervisning  diskuteras. Kursen  behandlar även de utmaningar  en lärare ställs inför när  det  gäller att  vid  bedömning  och  betygsättning  vara  rättvis och  saklig. Dokumentation av  elevers  kunskapsutveckling,  värdering  av  bedömningsunderlag  samt sammanvägning  till  betyg  granskas  och  diskuteras

Lärandemål

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:

1. Använda relevanta styrdokument  för att  planera undervisning  och  utforma bedömning  som främjar  elevers  lärande

2. Förklara  principer för  kunskaps-  och  målrelaterad  bedömning 

3. Redogöra för  bedömningars  olika syften  och  lärarens formella bedömningsuppdrag 

4. Kritiskt  granska olika  bedömningsformer  samt reflektera över deras konsekvenser för lärande 

5. Reflektera över olika sätt  att  använda formativ  bedömning  för att  stödja elevers lärande samt som ett  verktyg för att  utvärdera undervisningen 

6. Diskutera rättssäkerhet  och  likvärdighet  samt etiska aspekter i  samband  med lärares arbete med bedömning  och  betygsättning 

7. Redogöra för olika sätt  att  dokumentera elevers  kunskapsutveckling  och  reflektera  över dess användbarhet  vid  betygsättning 

8. Resonera om  hur  man  kan väga samman elevers  kunskaper till  betyg  på  ett  tillförlitligt sätt

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

Bok som används i kursen, Jönsson, A. (2023). Lärande bedömning. (Sjätte upplagan). Malmö: Gleerups.

Övrigt material är digitalt, se vidare på Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift om planering och bedömning, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PRO1 - Projektarbete om planering och bedömning, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Övriga krav för slutbetyg

Godkänt på alla i kursen ingående moment.

Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier

Detaljer för INL1 och PRO1 finns i Canvas. Dessa betygskriterier används.

Betygskriterier:

Lärandemål

E

C

A

1. Använda relevanta styrdokument för att planera undervisning och utforma bedömning som främjar elevers lärande

Använder styrdokument för att planera undervisning och utforma bedömning.

Ger exempel från kurslitteraturen på hur,

a) undervisningsplaneringen främjar elevers lärande.

b) styrdokument använts för att utforma bedömning som främjar elevers lärande.

Val som gjorts för att främja elevers lärande beskrivs och motiveras utifrån kurslitteraturen.

Argumentationen för hur elevers lärande främjas baseras på självständiga och välgrundade tolkningar av kurslitteraturen.

2. Förklara principer för kunskaps- och målrelaterad bedömning

Ger exempel från kurslitteraturen på grunderna för kunskaps- och målrelaterad bedömning.

Resonerar utförligt om grunderna för kunskaps- och målrelaterad bedömning.

Refererar till kurslitteratur.

Resonerar utförligt och med väl underbyggda argument om grunderna för kunskaps- och målrelaterad bedömning.

Refererar till kurslitteratur.

3. Redogöra för bedömningars olika syften och lärarens formella bedömningsuppdrag

Redogör med stöd i kurslitteraturen för bedömningars olika syften och lärarens formella bedömningsuppdrag.

Redogör utförligt för bedömningars olika syften och lärarens formella bedömningsuppdrag.

Refererar till kurslitteratur.

Redogör utförligt och med väl underbyggda argument för bedömningars olika syften och lärarens formella bedömningsuppdrag.

Refererar till kurslitteratur.

4. Kritiskt granska olika bedömningsformer samt reflektera över deras konsekvenser för lärande

Ger exempel från kurslitteraturen på olika typer av bedömning.

Ger exempel på fördelar och nackdelar med olika bedömningsformer.

Reflekterar över hur val av bedömningsform kan påverka elevens lärande.

I reflektion jämförs viktiga delar av kurslitteraturen.

Reflektionen baseras på självständiga och välgrundade tolkningar av kurslitteraturen.

6. Diskutera rättssäkerhet och likvärdighet samt etiska aspekter i samband med lärares arbete med bedömning och betygsättning

Diskuterar rättssäkerhet och likvärdighet samt etiska aspekter i samband med lärares arbete med bedömning och betygsättning.

Refererar till kurslitteratur.

Motiverar i diskussionen sina argument med stöd i kurslitteraturen.

Diskuterar utifrån en självständig och välgrundad tolkning av kurslitteraturen.

7. Redogöra för olika sätt att dokumentera elevers kunskapsutveckling och reflektera över dess användbarhet vid betygsättning

Redogör med stöd i kurslitteraturen för olika sätt att dokumentera elevers kunskapsutveckling.

Reflekterar med stöd i kurslitteraturen över dokumentationens användbarhet vid betygsättning.

I reflektion jämförs viktiga delar av kurslitteraturen.

Reflektionen baseras på självständiga och välgrundade tolkningar av kurslitteraturen.

8. Resonera om hur man kan väga samman elevers kunskaper till betyg på ett tillförlitligt sätt

Resonerar med stöd i kurslitteraturen om sambandet mellan betyg, elevens prestationer och kunskapsnivåer.

Resonerar utförligt om sambandet mellan betyg, elevens prestationer och kunskapsnivåer.

Resonerar utförligt och med väl underbyggda argument om sambandet mellan betyg, elevens prestationer och kunskapsnivåer.

Refererar till kurslitteratur.

Fx 

Delar av lärandemål är inte uppnådda. Egna strategier och egen argumentation framförs otydligt och/eller otillräckligt. Kopplingar till kurslitteraturen är otydliga och/eller ej relevanta.   

 

 

Frågeställningarna besvaras inte tillräckligt utförligt. Texten behöver utvecklas med egna argument eller egna strategier. Kopplingar till kurslitteratur saknas. 

   

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ändringar inför denna kursomgång

Vissa förändringar gällande samläsningen med KPU 60 hp. Planeringsuppgiften redovisas i maj detta år enskilt och inte tillsammans med KPU 60 hp.

Fakta om kursomgång

Startdatum

2025-08-25

Kursomgång

  • HT 2025-50940

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kontakter

Kursansvarig

Lärare

Examinator