Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version undefined
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen ger en överblick över planering, bedömning och betygsättning utifrån skolan styrdokument. I kursen studeras klassrumsbedömning och betygsättning utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. Planering av undervisning och utformning av olika former av bedömning behandlas. Under kursen granskas olika bedömningsformer och olika syften med bedömningar diskuteras. Summativ och formativ bedömning som verktyg i undervisning diskuteras. Kursen behandlar även de utmaningar en lärare ställs inför när det gäller att vid bedömning och betygsättning vara rättvis och saklig. Dokumentation av elevers kunskapsutveckling, värdering av bedömningsunderlag samt sammanvägning till betyg granskas och diskuteras
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
1. Använda relevanta styrdokument för att planera undervisning och utforma bedömning som främjar elevers lärande
2. Förklara principer för kunskaps- och målrelaterad bedömning
3. Redogöra för bedömningars olika syften och lärarens formella bedömningsuppdrag
4. Kritiskt granska olika bedömningsformer samt reflektera över deras konsekvenser för lärande
5. Reflektera över olika sätt att använda formativ bedömning för att stödja elevers lärande samt som ett verktyg för att utvärdera undervisningen
6. Diskutera rättssäkerhet och likvärdighet samt etiska aspekter i samband med lärares arbete med bedömning och betygsättning
7. Redogöra för olika sätt att dokumentera elevers kunskapsutveckling och reflektera över dess användbarhet vid betygsättning
8. Resonera om hur man kan väga samman elevers kunskaper till betyg på ett tillförlitligt sätt
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Bok som används i kursen, Jönsson, A. (2023). Lärande bedömning. (Sjätte upplagan). Malmö: Gleerups.
Övrigt material är digitalt, se vidare på Canvas.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
INL1 - Inlämningsuppgift om planering och bedömning, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
PRO1 - Projektarbete om planering och bedömning, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänt på alla i kursen ingående moment.
Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier
Detaljer för INL1 och PRO1 finns i Canvas. Dessa betygskriterier används.
Betygskriterier:
Lärandemål
E
C
A
1. Använda relevanta styrdokument för att planera undervisning och utforma bedömning som främjar elevers lärande
Använder styrdokument för att planera undervisning och utforma bedömning.
Ger exempel från kurslitteraturen på hur,
a) undervisningsplaneringen främjar elevers lärande.
b) styrdokument använts för att utforma bedömning som främjar elevers lärande.
Val som gjorts för att främja elevers lärande beskrivs och motiveras utifrån kurslitteraturen.
Argumentationen för hur elevers lärande främjas baseras på självständiga och välgrundade tolkningar av kurslitteraturen.
2. Förklara principer för kunskaps- och målrelaterad bedömning
Ger exempel från kurslitteraturen på grunderna för kunskaps- och målrelaterad bedömning.
Resonerar utförligt om grunderna för kunskaps- och målrelaterad bedömning.
Refererar till kurslitteratur.
Resonerar utförligt och med väl underbyggda argument om grunderna för kunskaps- och målrelaterad bedömning.
Refererar till kurslitteratur.
3. Redogöra för bedömningars olika syften och lärarens formella bedömningsuppdrag
Redogör med stöd i kurslitteraturen för bedömningars olika syften och lärarens formella bedömningsuppdrag.
Redogör utförligt för bedömningars olika syften och lärarens formella bedömningsuppdrag.
Refererar till kurslitteratur.
Redogör utförligt och med väl underbyggda argument för bedömningars olika syften och lärarens formella bedömningsuppdrag.
Refererar till kurslitteratur.
4. Kritiskt granska olika bedömningsformer samt reflektera över deras konsekvenser för lärande
Ger exempel från kurslitteraturen på olika typer av bedömning.
Ger exempel på fördelar och nackdelar med olika bedömningsformer.
Reflekterar över hur val av bedömningsform kan påverka elevens lärande.
I reflektion jämförs viktiga delar av kurslitteraturen.
Reflektionen baseras på självständiga och välgrundade tolkningar av kurslitteraturen.
6. Diskutera rättssäkerhet och likvärdighet samt etiska aspekter i samband med lärares arbete med bedömning och betygsättning
Diskuterar rättssäkerhet och likvärdighet samt etiska aspekter i samband med lärares arbete med bedömning och betygsättning.
Refererar till kurslitteratur.
Motiverar i diskussionen sina argument med stöd i kurslitteraturen.
Diskuterar utifrån en självständig och välgrundad tolkning av kurslitteraturen.
7. Redogöra för olika sätt att dokumentera elevers kunskapsutveckling och reflektera över dess användbarhet vid betygsättning
Redogör med stöd i kurslitteraturen för olika sätt att dokumentera elevers kunskapsutveckling.
Reflekterar med stöd i kurslitteraturen över dokumentationens användbarhet vid betygsättning.
I reflektion jämförs viktiga delar av kurslitteraturen.
Reflektionen baseras på självständiga och välgrundade tolkningar av kurslitteraturen.
8. Resonera om hur man kan väga samman elevers kunskaper till betyg på ett tillförlitligt sätt
Resonerar med stöd i kurslitteraturen om sambandet mellan betyg, elevens prestationer och kunskapsnivåer.
Resonerar utförligt om sambandet mellan betyg, elevens prestationer och kunskapsnivåer.
Resonerar utförligt och med väl underbyggda argument om sambandet mellan betyg, elevens prestationer och kunskapsnivåer.
Refererar till kurslitteratur.
Fx
Delar av lärandemål är inte uppnådda. Egna strategier och egen argumentation framförs otydligt och/eller otillräckligt. Kopplingar till kurslitteraturen är otydliga och/eller ej relevanta.
F
Frågeställningarna besvaras inte tillräckligt utförligt. Texten behöver utvecklas med egna argument eller egna strategier. Kopplingar till kurslitteratur saknas.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ändringar inför denna kursomgång
Vissa förändringar gällande samläsningen med KPU 60 hp. Planeringsuppgiften redovisas i maj detta år enskilt och inte tillsammans med KPU 60 hp.