Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LT1039 Ungdomars utveckling och lärande i naturvetenskap och teknik 6.0 hp

Kurs-PM HT 2023-52097

Version 1 – 2023-08-11 10:52:05

Kursomgång

HT 2023-52097 (Startdatum 2023-08-28, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kurs-PM HT 2023

Presentation av kursen

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2021

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen behandlar lärande och undervisning i naturvetenskap och teknik för gymnasiet utifrån aktuella styrdokument samt relevant forskning i naturvetenskapsämnenas och teknikämnets didaktik. Kursen behandlar även skolämnenas karaktär och särart samt ungdomars utveckling och lärande. Hur undervisning kan organiseras med hjälp av undersökande arbetssätt och teknikutvecklingsarbet, både med och utan stöd av tekniska hjälpmedel, som t.ex. informations- och kommunikationsteknik (IKT), behandlas i relation till ämnesdidaktisk forskning, elevers lärande och beprövad erfarenhet.

Lärandemål

Alla studenter ska efter avslutad kurs kunna

1. tolka och diskutera kurs- och ämnesplaner i naturvetenskapliga och naturorienterande ämnen samt teknikämnet

2. diskutera skillnader och likheter i kunskapssyn mellan naturvetenskapliga ämnen och teknikämnet

3. analysera olika lärandemiljöers förutsättningar för undervisning i naturvetenskap och teknik utifrån styrdokument och ämnesdidaktisk forskning

Studenter som läser det valbara momentet om teknikdidaktik ska efter avslutad kurs dessutom kunna

4. tolka och diskutera kurs- och ämnesplaner för andra ämnen än teknik som också har ett tekniskt innehåll och behandlar exempelvis programmering, konstruktion eller samhällsplanering

5. diskutera elevers kunskapsutveckling i ämnet teknik utifrån den kunskapsprogression som beskrivs i styrdokumenten

6. planera ett undervisningsmoment i teknik med inslag av undersökande arbetssätt och/eller teknikutveckling för en given elevgrupp

7. redogöra för och motivera hur olika tekniska hjälpmedel kan stödja ungdomars lärande i teknik

8. redogöra för, analysera och problematisera specifikt innehåll med fokus på hållbar utveckling i teknikundervisningen

Studenter som läser det valbara momentet om naturvetenskapsdidaktik ska efter avslutad kurs förutom lärandemål 1-3 också kunna

9. diskutera elevers kunskapsutveckling i fysik och/eller kemi utifrån den kunskapsprogression som beskrivs i styrdokumenten

10. planera ett undervisningsmoment i kemi eller fysik med inslag av undersökande arbetssätt för en given elevgrupp

11. redogöra för och motivera hur olika tekniska hjälpmedel kan stödja ungdomars lärande i fysik och/eller kemi

12. redogöra för, analysera och problematisera specifikt innehåll med fokus på hållbar utveckling i kemi- och/eller fysikundervisningen

Förberedelser inför kursstart

Särskilda förberedelser

Ögna igenom Läroplan för gymnasieskolan (Gy2011), del 1 och 2 (Skolans värdegrund och uppgifter; Övergripande mål och riktlinjer).

Läs igenom ämnesplanerna för några av dina möjliga framtida undervisningsämnen, exempelvis:

  • MAFY: fysik, naturvetenskaplig specialisering, (hållbart samhälle, naturkunskap)
  • MAKE: kemi, naturvetenskaplig specialisering, (hållbart samhälle, naturkunskap)
  • TEDA: teknik, programmering (tillämpad programmering, nätverksteknik)
  • TEMI: teknik, hållbart samhälle, energiteknik

Länkar till alla ämnesplaner finns här: https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne

Notera att gymnasieskolans program-, betyg- och ämnesstruktur kommer att göras om. Den nya gymnasieskolan är tänkt att starta hösten 2025, alltså innan ni går ut på lång-VFU. Ämnesinnehållet kommer huvudsakligen att vara samma som i dag, men kursindelningen annorlunda.

 

Kurslitteratur

Detaljerad kurslitteraturlista anslås på lärplattformen Canvas. Vi kommer att använda både vetenskapliga artiklar och utdrag ur böcker.

 

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INLA - Naturvetenskapsdidaktik, 4,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INLB - Teknikdidaktik, 4,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM1 - Inledande seminariet om naturvetenskaps- och teknikdidaktik, 2,0 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Deltagande på obligatoriska seminarier

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

2023-08-28

Kursomgång

  • HT 2023-52097

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kontakter

Kursansvarig

Lärare

Examinator