Kurs-PM HT 2023
Presentation av kursen
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2021
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen behandlar lärande och undervisning i naturvetenskap och teknik för gymnasiet utifrån aktuella styrdokument samt relevant forskning i naturvetenskapsämnenas och teknikämnets didaktik. Kursen behandlar även skolämnenas karaktär och särart samt ungdomars utveckling och lärande. Hur undervisning kan organiseras med hjälp av undersökande arbetssätt och teknikutvecklingsarbet, både med och utan stöd av tekniska hjälpmedel, som t.ex. informations- och kommunikationsteknik (IKT), behandlas i relation till ämnesdidaktisk forskning, elevers lärande och beprövad erfarenhet.
Lärandemål
Alla studenter ska efter avslutad kurs kunna
1. tolka och diskutera kurs- och ämnesplaner i naturvetenskapliga och naturorienterande ämnen samt teknikämnet
2. diskutera skillnader och likheter i kunskapssyn mellan naturvetenskapliga ämnen och teknikämnet
3. analysera olika lärandemiljöers förutsättningar för undervisning i naturvetenskap och teknik utifrån styrdokument och ämnesdidaktisk forskning
Studenter som läser det valbara momentet om teknikdidaktik ska efter avslutad kurs dessutom kunna
4. tolka och diskutera kurs- och ämnesplaner för andra ämnen än teknik som också har ett tekniskt innehåll och behandlar exempelvis programmering, konstruktion eller samhällsplanering
5. diskutera elevers kunskapsutveckling i ämnet teknik utifrån den kunskapsprogression som beskrivs i styrdokumenten
6. planera ett undervisningsmoment i teknik med inslag av undersökande arbetssätt och/eller teknikutveckling för en given elevgrupp
7. redogöra för och motivera hur olika tekniska hjälpmedel kan stödja ungdomars lärande i teknik
8. redogöra för, analysera och problematisera specifikt innehåll med fokus på hållbar utveckling i teknikundervisningen
Studenter som läser det valbara momentet om naturvetenskapsdidaktik ska efter avslutad kurs förutom lärandemål 1-3 också kunna
9. diskutera elevers kunskapsutveckling i fysik och/eller kemi utifrån den kunskapsprogression som beskrivs i styrdokumenten
10. planera ett undervisningsmoment i kemi eller fysik med inslag av undersökande arbetssätt för en given elevgrupp
11. redogöra för och motivera hur olika tekniska hjälpmedel kan stödja ungdomars lärande i fysik och/eller kemi
12. redogöra för, analysera och problematisera specifikt innehåll med fokus på hållbar utveckling i kemi- och/eller fysikundervisningen
Förberedelser inför kursstart
Särskilda förberedelser
Ögna igenom Läroplan för gymnasieskolan (Gy2011), del 1 och 2 (Skolans värdegrund och uppgifter; Övergripande mål och riktlinjer).
Läs igenom ämnesplanerna för några av dina möjliga framtida undervisningsämnen, exempelvis:
- MAFY: fysik, naturvetenskaplig specialisering, (hållbart samhälle, naturkunskap)
- MAKE: kemi, naturvetenskaplig specialisering, (hållbart samhälle, naturkunskap)
- TEDA: teknik, programmering (tillämpad programmering, nätverksteknik)
- TEMI: teknik, hållbart samhälle, energiteknik
Länkar till alla ämnesplaner finns här: https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne
Notera att gymnasieskolans program-, betyg- och ämnesstruktur kommer att göras om. Den nya gymnasieskolan är tänkt att starta hösten 2025, alltså innan ni går ut på lång-VFU. Ämnesinnehållet kommer huvudsakligen att vara samma som i dag, men kursindelningen annorlunda.
Kurslitteratur
Detaljerad kurslitteraturlista anslås på lärplattformen Canvas. Vi kommer att använda både vetenskapliga artiklar och utdrag ur böcker.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examination och slutförande
Betygsskala
A, B, C, D, E, FX, F
Examination
- INLA - Naturvetenskapsdidaktik, 4,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- INLB - Teknikdidaktik, 4,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Inledande seminariet om naturvetenskaps- och teknikdidaktik, 2,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Deltagande på obligatoriska seminarier
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ingen information tillagd