Skip to main content
Till KTH:s startsida

LT1044 Rymden och hållbar utveckling för verksamma lärare och pedagoger 3,0 hp

Kurs-PM HT 2025-10159

Version 1 – 2025-04-02 11:04:17

Kursomgång

HT 2025-10159 (Startdatum 2025-08-25, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kurs-PM HT 2025

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2025

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Rymdrelaterad naturvetenskap och teknik som kan användas för undervisning för hållbar utveckling; tex. satellitdata, jordobservationer, miljöteknik. Teknik och naturvetenskap som kan användas inom områden såsom hållbara rymdstäder eller rymdstationer; odlingsteknik, reningsteknik och materiallära. Didaktiska aspekter för ämnesövergripande undervisning inom rymd och hållbarhet, speciellt hur man tar upp samhällsfrågor och låter elever ta ställning utifrån komplexa situationer. 

I denna digitala vidareutbildningskurs blir rymden en plats för inspiration och framtidsdrömmar och ett vardagligt faktum i det moderna livet. Studenten får träffa rymdexperter, forskare och astronauter, samt pröva på att använda verkliga rymddata och tillämpa verkliga vetenskapliga metoder. Fakta och diskussioner om hur FN:s olika globala hållbarhetsmål kan uppnås, samt didaktik för undervisning om detta behandlas.  
 

Du som lärare eller pedagog uppmuntras att använda rymdrelaterade teman och den genuina fascination som ungdomar känner för rymden för att förbättra skolelevernas kompetens i STEM-relaterade ämnen när du genomför ett praktiskt projekt med dina elever.  

Kursen sker digitalt.  

  • Föreläsningar av forskare med koppling till rymd och hållbar utveckling samt personer från ESERO Sveriges nätverk 
  • Seminarier och diskussioner om rymden och hållbar utveckling
     
  • Utveckling av en översiktlig planering av en serie lektioner som handlar om hållbar utveckling med rymden som tema. Lektionerna kan planeras inom valfri STEM-kurs eller som ett ämnesövergripande samarbete inom ungdomsskolan.  

Lärandemål

Kursen syftar till att utveckla deltagarnas kompetens inom pedagogik och didaktik för att undervisa inom rymd och hållbar utveckling inom STEM-ämnen. 

Efter godkänd kurs ska studenten kunna: 

  • redogöra för grundläggande begrepp och företeelser inom området rymd och hållbar utveckling 
  • diskutera hur några aktuella samhällsfrågor där rymd och hållbar utveckling har stor betydelse kan introduceras för elever. 
  • redogöra för och problematisera generella didaktiska aspekter inom STEM-ämnen 
  • orientera sig i aktuell praxis och didaktisk forskning inom grundläggande STEM-undervisning med rymdtema
     
  • analysera relevanta kurs- och ämnesplaner för att identifiera moment och innehåll där kunskaper och förmågor inom rymden och hållbar utveckling kan användas 
  • planera och utvärdera undervisning för elever om hållbar utveckling med ett rymdtema inom ett eller flera STEM-ämnen. 

Läraktiviteter

Schema HT25

1. 17/9 kl. 16-18 (samläses med LT1071)
2. 2/10 kl. 16-18
3. 21/10 kl. 16-18 (samläses med LT1071)
4. 5/11 kl. 16-18
5. 27/11 kl. 16-18 (samläses med LT1071)
6. 13/1 2026 kl. 16-18

Föreläsningar

Studenten deltar i en serie streamade webbföreläsningar enligt ovanstående schema. Föreläsningarna finns även att tillgå som inspelade.

Uppgifter och examination 

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM1 - Seminarier, 1,0 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Obligatorisk närvaro. Enstaka frånvaro kan kompletteras. 

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

2025-08-25

Kursomgång

  • HT 2025-10159

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kontakter