Skip to main content
Till KTH:s startsida

LT1053 Ämnesdidaktik matematik 8,0 hp

Kurs-PM HT 2025-50582

Version 1 – 2025-08-04 15:22:20

Kursomgång

HT 2025-50582 (Startdatum 2025-08-25, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kurs-PM HT 2025

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version undefined

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

I kursen LT1053 kommer du att fördjupa dig i matematikdidaktiska aspekter av undervisning och lärande. Kursen är indelad i följande block:

  • Matematikdidaktiska aspekter av den didaktiska triangeln (ämnet/eleverna/läraren). Då fokuseras på själva matematikämnet (som hur ämnet vuxit fram, olika syn på kunskap i ämnet, ämnets koppling (eller bristen på koppling) till läroböckerna, mm.) elevers intresse, förutsättningar mm. i relation till ämnet samt hur lärares attityd, bakgrund påverkar. Även begreppen didaktiska frågor och didaktiskt kontrakt tas upp.
  • Matematikundervisningsprocessen: Hur kan man planera – genomföra – utvärdera matematikundervisning som främjar elevernas lärande? Denna del går integrerat med VFU-periodens två halvor (planera & genomföra; utvärdera)
  • Bedömning av elevers lärande i matematik.
  • Hur demokratiuppdraget, jämlikhet, jämställdhet, hållbar utveckling, digitalisering och etik, etc (så kallade ämnesövergripande perspektiv) kan integreras i praktiken i ämnesundervisningen.

Lärandemål

Efter avslutad kurs, skall studenten kunna:

  1. redogöra för samt exemplifiera ämnesspecifika aspekter av undervisningsprocessen och hur dessa påverkar olika sätt att utifrån styrdokumenten planera, genomföra och utvärdera undervisning inom matematikämnet.
  2. redogöra för samt exemplifiera ämnesspecifika aspekter av bedömning och hur olika bedömningsformer konkret kan tillämpas för att utvärdera elevers kunskaper inom matematikämnet
  3. redogöra för hur problemlösning, modellering och/eller motsvarande elevaktiverande undervisningstillfällen inom matematikämnet kan planeras, genomföras och utvärderas och analysera deras för- och nackdelar
  4. redogöra för hur ämnesövergripande perspektiv som demokratiuppdraget, jämlikhet, jämställdhet, hållbar utveckling och etik kan integreras i praktiken i ämnesundervisningen
  5. redogöra för hur både analoga och digitala läromedel och andra läranderesurser kan användas, utvärderas och integreras i praktiken i ämnesundervisningen.

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

Scott, J., Jess, K., Hansen, H.C. & Lundin, S. (2010). Matematik för lärare, Delta, Didaktik. Malmö: Gleerups Utbildning.

Hattie, J., Fisher, D., & Frey, N. (2017). Framgångsrik undervisning i matematik: En praktisk handbok. Natur & Kultur. 

Stöd för studenter med funktionsnedsättning

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL4 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL5 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM1 - Seminarier, 1,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Förhållningssätt till användning av generativ AI

I kursen LT1053 ska generativa AI-verktyg användas på ett ansvarsfullt, etiskt och akademiskt hederligt sätt. Mer information hittas i kursens Canvasrum som publiceras inför kursstart. 

Ytterligare Information

Övriga föreskrifter

Kursplanen gäller från och med HT 2024 enligt grundutbildningsansvarigsbeslut:
M-2024-0569. Beslutsdatum: 2024-04-15

Fakta om kursomgång

Startdatum

2025-08-25

Kursomgång

  • HT 2025-50582

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kontakter