Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version undefined
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen har fokus på tillämpning av undervisningsprocessen (Planera - Genomföra - Utvärdera).
Detta innebär att planering, bedömning och betygsättning behandlas i enlighet med skolans styrdokument.
Det inkluderar praktiska övningar där konstruktiv länkning med målformulering tillämpas vid utformningen av lärandeaktiviteter samt olika former av examination. Summativ och formativ bedömning som verktyg i undervisning diskuteras, liksom användningen av fysiska och digitala läranderesurser.
Lärandemål
Efter avslutad kurs, skall studenten kunna:
1. Använda relevanta styrdokument för att planera undervisning som främjar elevers lärande
2. Redogöra för betydelsen av centrala begrepp som behandlas inom kursen.
3. Kritiskt granska olika bedömningsformer
4. Använda konstruktiv länkning i planering som främjar elevers lärande.
5. Utvärdera kvaliteter och brister i sin egen design av lärande.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Bok som används i kursen, Jönsson, A. (2023). Lärande bedömning. (Sjätte upplagan). Malmö: Gleerups.
Övrigt material är digitalt, se vidare på Canvas.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
INL3 - Inlämningsuppgift, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
SEM3 - Seminarium, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier
Detaljer för INL3 och SEM3 finns i Canvas. Dessa betygskriterier används.
Lärandemål
E
C
A
1. Använda relevanta styrdokument för att planera undervisning som främjar elevers lärande
Använder styrdokument för att planera undervisning.
Ger exempel från kurslitteraturen på hur undervisningsplaneringen främjar elevers lärande.
De val som gjorts för att främja elevers lärande beskrivs. Kurslitteraturen används för att motivera dessa val.
Argumentationen för hur elevers lärande främjas baseras på självständiga och välgrundade tolkningar av kurslitteraturen.
2. Redogöra för betydelsen av centrala begrepp som behandlas inom kursen
Redogör för betydelsen av centrala begrepp som behandlas inom kursen.
Refererar till kurslitteratur.
Redogör utförligt för betydelsen av centrala begrepp som behandlas inom kursen.
Refererar till kurslitteratur.
Redogör utförligt och med väl underbyggda argument för betydelsen av centrala begrepp som behandlas inom kursen.
Refererar till kurslitteratur.
3. Kritiskt granska olika bedömningsformer
Ger exempel från kurslitteraturen på olika typer av bedömning.
Ger exempel på fördelar och nackdelar med olika bedömningsformer.
Reflekterar med stöd i kurslitteraturen hur val av bedömningsform kan påverka elevens lärande.
Reflektionen baseras på självständiga och välgrundade tolkningar av kurslitteraturen.
4. Använda konstruktiv länkning i planering som främjar elevers lärande.
Beskriver tydligt hur läraktiviteter och bedömnings-aktiviteter valts utifrån bedömningsbara lärandemål.
Beskriver de val som gjorts och hur dessa möjliggör en välgrundad och relevant bedömning av lärandemålen.
Refererar till kurslitteratur.
Argumentationen för de länkningsval som har gjorts mellan mål-aktiviteter-bedömning är välmotiverad och visar på konsekvens.
Det finns både bredd och djup i olika länkningsval samt en tydlighet för hur länkningsvalen hänger samman på helhetsnivå.
5. Utvärdera kvaliteter och brister i sin egen design av lärande.
Utvärderar kvaliteter och brister i sin egen design av lärande.
Fx
Delar av lärandemål är inte uppnådda. Egna strategier och egen argumentation framförs otydligt och/eller otillräckligt. Kopplingar till kurslitteraturen är otydliga och/eller ej relevanta.
F
Frågeställningarna besvaras inte tillräckligt utförligt. Texten behöver utvecklas med egna argument eller egna strategier. Kopplingar till kurslitteratur saknas.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ändringar inför denna kursomgång
Vissa förändringar gällande samläsningen med KPU 90 hp. Exempelvis finns i år ett seminarium utan samläsning i december. Planeringsuppgiften redovisas i maj detta år enskilt och inte tillsammans med KPU 90 hp.