Du hittar kurs-PM för nyare kursomgångar på sidan Kurs-PM.
Presentation av kursen
Inom all tillverkningsteknik idag är behovet av kunskaper inom området statistik och stokastiska processer mycket stort. Att styra konstruktion och produktion utan tillgång till och förståelse för statistik är näst intill omöjligt. Skall en maskin ställas in och operatören inte har förståelse för variation kommer processen att svänga så kraftigt att kvaliteten blir lidande.
Den statistik som behövs är självklart baserad på den matematiska statistiken, men är till sitt väsen radikalt annorlunda. Det gör att det kan vara svårt att utifrån en rent matematiskt beskriven statistik gå till de praktiska tillämpningarna inom industriell verksamhet inklusive projektgenomförande.
Kursen är därför inriktad på att skapa förståelse för statistikens grunder och möjligheter, men i sina tillämpningar utgå från den praktiska verklighet som möter en ingenjör i sin profession.
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2019
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Sannolikhetsteori
• Fördelningar och grundläggande definitioner och satser. • Tillförlitlighet.
Statistik
• Beskrivande statistik. • Metodik för kvalitet och driftsäkerhet. • Punktskatttningar. • Bedömningar utifrån bristfälliga data (censurerade stickprov). • Intervallskattningar och statistiska test. • Regressionsanalys. • Försöksplanering.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
lösa problem inom sannolikhetsteori
lösa problem inom statistik
uppskatta sannolikheter med simulering
tillämpa någon metodik för förbättringsarbete (t.ex. 6σ)
använda begrepp inom beskrivande statistik och illustrera data i olika diagram med hjälp av programvara
genomföra en enkel analys av en tidsserie
genomföra grundläggande försöksplanering med t.ex. flerfaktoranalys
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Matematisk Statistik med tillämpningar, Claes Jogréus, Studentlitteratur.
Mathematics Handbook for Science and Engineering, Lennart Råde, Bertil Westergren, Studentlitteratur.
Kompletterande material läggs upp på Canvas.
Programvara
Excel
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
TEN1 - Skriftlig tentamen, 4,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
ÖVN1 - Övning, 2,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Skriftlig tentamen ( TEN1 )
Övning ( ÖVN1 )
Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier
Lärandemål 1
Lärandemål 1 examineras på seminarier samt tentamen. Lärandemål 1 betygssätts med P och F.
Betyget P
Studenten kan använda metoder och begrepp inom sannolikhetsteori för att lösa problem av standardkaraktär, samt använda ett i stort sätt korrekt matematiskt språk. Problemen inkluderar ett fåtal begrepp och kräver enkla tolkningar.
Lärandemål 2
Lärandemål 2 examineras på seminarier samt tentamen. Lärandemål 2 betygssätts med A, B, C, D, E, FX, och F.
Betyget E
Studenten kan använda metoder och begrepp inom statistik för att lösa problem av standardkaraktär, samt använda ett i stort sett korrekt matematiskt språk. Problemen inkluderar ett fåtal begrepp och kräver enkla tolkningar.
Betyget D
Betyget D innebär att lärandemålen är uppfyllda för betyget E och till övervägande del för betyget C.
Betyget C
För betyget C krävs att lärandemålen är uppnådda för betyget E samt att:
Studenten med viss säkerhet kan använda metoder och begrepp inom statistik för att lösa mer avancerade problem, samt använda ett i stort sett korrekt matematiskt språk. Problemen kan inkludera flera begrepp och/eller kräva mer avancerade tolkningar.
Betyget B
Betyget B innebär att lärandemålen är uppfyllda för betyget E, betyget C och till övervägande del för betyget A.
Betyget A
För betyget A krävs att lärandemålen är uppnådda för betyget E, betyget C samt att:
Studenten med god säkerhet kan använda metoder och begrepp inom statistik för att lösa mer avancerade problem, samt använda ett i stort sett korrekt matematiskt språk. Problemen kan inkludera flera begrepp och/eller kräva mer avancerade tolkningar.
Lärandemål 3-7
Lärandemål 3-7 betygsätts med P och F och examineras på laborationerna.
Lärandemål
Betygskriterium för P
Examineras på
Lärandemål 3.
Studenten ska uppskatta sannolikheter utifrån stickprov, samt jämföra resultat med teoretiskt erhållna värden.
Laboration 1
Lärandemål 4.
Studenten ska korrekt använda någon metodik för förbättringsarbete för att planera laborationen och dra slutsatser ur denna.
Laboration 2
Lärandemål 5.
Studenten ska korrekt använda begrepp inom beskrivande statistik och skapa olika diagram med hjälp av programvara för att illustrera data som erhålls under laborationen.
Laboration 2
Lärandemål 6.
Studenten ska genomföra en enkel analys av en tidsserie med hjälp av högpassfilter och lågpassfilter samt dra slutsatser ur denna.
Laboration 2
Lärandemål 7.
Studenten ska beräkna effekter, resultat och målvärde för ett flerfaktorförsök samt jämföra med experimentella resultat.
Laboration 3
Möjlighet till komplettering
Om man erhåller 6 poäng på del 1 (Sannolikhetsdelen), och minst 7 poäng på del 2 (Statistikdelen) (eller vice versa), får man betyget Fx på tentamen. Man har då rätt att komplettera muntligt. Det blir då en fråga från det området på del 1 eller del 2 som man hade svårast för.
Möjlighet till plussning
Plussning är tillåten. En student har rätt att tentera även om hen är godkänd på kursen.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ändringar inför denna kursomgång
Tidigare krävdes 9 av 12 på del A och 9 av 12 på del B för att E på tentamen. Den gränsen är nu sänkt till 7 av 12 på del A och 7 av 12 på del B.
Jonny Gustafsson är ny övningsledare
Kontakter
Kommunikation i kursen
För frågor av administrativ karaktär t.ex. gällande registrering hänvisar jag till
Tveka inte att höra av er om ni har frågor om själva kursen, t.ex. om uppgifter i boken. Enklast nås jag på e-post oswaldf@kth.se men jag kan oftast även nås på telefon 08-790 94 76.
Tveka inte att höra av er om ni har frågor om själva kursen, t.ex. om uppgifter i boken. Enklast nås jag på e-post oswaldf@kth.se men jag kan oftast även nås på telefon 08-790 94 76.