Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

ML1018 Grundläggande industriell statistik 6.0 hp

Kurs-PM HT 2022-50149

Version 1 – 2022-10-20 14:33:29

Kursomgång

CITEH (Startdatum 2022-10-31, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Hållbar produktionsutveckling

Kurs-PM HT 2022

Presentation av kursen

Inom all tillverkningsteknik idag är behovet av kunskaper inom området statistik och stokastiska processer mycket stort. Att styra konstruktion och produktion utan tillgång till och förståelse för statistik är näst intill omöjligt. Skall en maskin ställas in och operatören inte har förståelse för variation kommer processen att svänga så kraftigt att kvaliteten blir lidande.

Den statistik som behövs är självklart baserad på den matematiska statistiken, men är till sitt väsen radikalt annorlunda. Det gör att det kan vara svårt att utifrån en rent matematiskt beskriven statistik gå till de praktiska tillämpningarna inom industriell verksamhet inklusive projektgenomförande.

Kursen är därför inriktad på att skapa förståelse för statistikens grunder och möjligheter, men i sina tillämpningar utgå från den praktiska verklighet som möter en ingenjör i sin profession.

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2019

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Sannolikhetsteori

•    Fördelningar och grundläggande definitioner och satser.
•    Tillförlitlighet.

Statistik

•    Beskrivande statistik.
•    Metodik för kvalitet och driftsäkerhet.
•    Punktskatttningar.
•    Bedömningar utifrån bristfälliga data (censurerade stickprov).
•    Intervallskattningar och statistiska test.
•    Regressionsanalys.
•    Försöksplanering.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

  • lösa problem inom sannolikhetsteori
  • lösa problem inom statistik
  • uppskatta sannolikheter med simulering
  • tillämpa någon metodik för förbättringsarbete (t.ex. 6σ)
  • använda begrepp inom beskrivande statistik och illustrera data i olika diagram med hjälp av programvara
  • genomföra en enkel analys av en tidsserie
  • genomföra grundläggande försöksplanering med t.ex. flerfaktoranalys

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

  • Matematisk Statistik med tillämpningar, Claes Jogréus, Studentlitteratur.
  • Mathematics Handbook for Science and Engineering, Lennart Råde, Bertil Westergren, Studentlitteratur.
  • Kompletterande material läggs upp på Canvas.

Programvara

Excel

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • TEN1 - Skriftlig tentamen, 4,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • ÖVN1 - Övning, 2,0 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Skriftlig tentamen ( TEN1 )

Övning ( ÖVN1 )

Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier

Lärandemål 1

Lärandemål 1 examineras på seminarier samt tentamen. Lärandemål 1 betygssätts med P och F.

Betyget P

Studenten kan använda metoder och begrepp inom sannolikhetsteori för att lösa problem av standardkaraktär, samt använda ett i stort sätt korrekt matematiskt språk.  Problemen inkluderar ett fåtal begrepp och kräver enkla tolkningar.

Lärandemål 2

Lärandemål 2 examineras på seminarier samt tentamen. Lärandemål 2 betygssätts med A, B, C, D, E, FX, och F.

Betyget E

Studenten kan använda metoder och begrepp inom statistik för att lösa problem av standardkaraktär, samt använda ett i stort sett korrekt matematiskt språk.  Problemen inkluderar ett fåtal begrepp och kräver enkla tolkningar.

Betyget D

Betyget D innebär att lärandemålen är uppfyllda för betyget E och till övervägande del för betyget C.

Betyget C

För betyget C krävs att lärandemålen är uppnådda för betyget E samt att:

Studenten med viss säkerhet kan använda metoder och begrepp inom statistik för att lösa mer avancerade problem, samt använda ett i stort sett korrekt matematiskt språk. Problemen kan inkludera flera begrepp och/eller kräva mer avancerade tolkningar.

Betyget B

Betyget B innebär att lärandemålen är uppfyllda för betyget E, betyget C och till övervägande del för betyget A.

Betyget A

För betyget A krävs att lärandemålen är uppnådda för betyget E, betyget C samt att:

Studenten med god säkerhet kan använda metoder och begrepp inom statistik för att lösa mer avancerade problem, samt använda ett i stort sett korrekt matematiskt språk. Problemen kan inkludera flera begrepp och/eller kräva mer avancerade tolkningar.

Lärandemål 3-7

Lärandemål 3-7 betygsätts med P och F och examineras på laborationerna.

Lärandemål

Betygskriterium för P

Examineras på

Lärandemål 3.

Studenten ska uppskatta sannolikheter utifrån stickprov, samt jämföra resultat med teoretiskt erhållna värden.

Laboration 1

Lärandemål 4.

Studenten ska korrekt använda någon metodik för förbättringsarbete för att planera laborationen och dra slutsatser ur denna.

Laboration 2

Lärandemål 5.

Studenten ska korrekt använda begrepp inom beskrivande statistik och skapa olika diagram med hjälp av programvara för att illustrera data som erhålls under laborationen.

Laboration 2

Lärandemål 6.

Studenten ska genomföra en enkel analys av en tidsserie med hjälp av högpassfilter och lågpassfilter samt dra slutsatser ur denna.

Laboration 2

Lärandemål 7.

Studenten ska beräkna effekter, resultat och målvärde för ett flerfaktorförsök samt jämföra med experimentella resultat.

Laboration 3

 

Möjlighet till komplettering

Om man erhåller 6 poäng på del 1 (Sannolikhetsdelen), och minst 7 poäng på del 2 (Statistikdelen) (eller vice versa), får man betyget Fx på tentamen. Man har då rätt att komplettera muntligt. Det blir då en fråga från det området på del 1 eller del 2 som man hade svårast för.

Möjlighet till plussning

Plussning är tillåten. En student har rätt att tentera även om hen är godkänd på kursen.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ändringar inför denna kursomgång

Tidigare krävdes 9 av 12 på del A och 9 av 12 på del B för att E på tentamen. Den gränsen är nu sänkt till 7 av 12 på del A och 7 av 12 på del B.

Jonny Gustafsson är ny övningsledare

Fakta om kursomgång

Startdatum

2022-10-31

Kursomgång

  • CITEH HT 2022-50149

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Hållbar produktionsutveckling

Kontakter

Kommunikation i kursen

För frågor av administrativ karaktär t.ex. gällande registrering hänvisar jag till

service-hpu@kth.se.

Tveka inte att höra av er om ni har frågor om själva kursen, t.ex. om uppgifter i boken. Enklast nås jag på e-post oswaldf@kth.se men jag kan oftast även nås på telefon 08-790 94 76.  

Jonny Gustafsson nås på jonnyg@kth.se.

Kursansvarig

Lärare

Examinator