Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

ML1108 Beslutsmodeller och konsekvensbeskrivning 7,5 hp

Kurs-PM HT 2024-51786

Version 1 – 2024-03-18 13:24:31

Kursomgång

HT 2024-51786 (Startdatum 2024-08-26, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Produktionsutveckling Södertälje

Kurs-PM HT 2024

Presentation av kursen

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2023

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Beslutsmodeller, bland andra QFD(Quality Function Deployment), Pugh, FMEA(Fail Modes and Effect Analysis) och Kesselring
  • Introduktion till etik/moralfilosofi
  • Introduktion till jämställdhets- och likabehandlingsfrågor kopplade till design och produktutveckling
  • Aktuella regelverk och styrdokument för hållbar utveckling relevanta för produktion och produktutveckling

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • Välja och använda beslutsmodeller för produktion och design utifrån givna förutsättningar
  • Ta fram relevanta kriterier och fatta strukturerade beslut för produktion och design av en produkt
  • Redogöra för gällande regelverk och styrdokument för hållbar utveckling relevanta för produktion och produktutveckling
  • Exemplifiera och diskutera aktuella utmaningar kopplade till hållbar utveckling inom produktion och produktutveckling
  • Argumentera för ett etiskt ställningstagande om hållbarhet och ingenjörsrollen utifrån olika perspektiv
  • Resonera kring en produkts/designs uttryck med utifrån samhällets normer kring JML(jämställdhet, mångfald och likabehandling)

Läraktiviteter

Kursen börjar med en kort föreläsningsserie som ger en introduktion och överblick över området. Här beskrivs systemteori, beslutsmodeller kopplat till organisationers vision, mål och strategier. Föreläsningarna adresserar etiska och moraliska aspekter på beslutsfattande såväl som hållbarhetsaspekter och JML. Innehållet examineras med tentamen.

Huvuddelen av kursen består av ett övningsblock med inlagda dialoger och reflektionstillfällen. Här behandlas de olika stegen i beslutsprocessen, och studenterna får gruppvis arbeta med ett fiktivt case som berör en komplex beslutssituation inom ett storföretag (exempelvis Scania, AstraZeneca). De olika uppgifterna bygger på varandra i en för varje steg ökande komplexitetsgrad vilket tränar studenten i systemiskt tänkande. Hålbarhetsaspekter är centrala i casets beslutsberedning och studenterna reflekterar i grupp kring olika etiska frågeställningar. Momentet examineras genom inlämningsuppgifter och tentamen.

Ett moment i kursen berör gällande regelverk och styrdokument för hållbar utveckling relevanta för produktion och produktutveckling. Denna del examineras med en kontrolltentamen.

Ett seminarium fokuserar på JML-aspekter, här diskuterar och reflekterar studenterna kring olika aspekter på normer och hur dessa påverkar beslutsfattande och design. En inlämningsuppgift examinerar denna del av kursen.

Detaljplanering

Läraktivitet Innehåll Förberedelse
Föreläsning

Introduktion, systemteori, affärsmodeller, hållbarhet, etiskt förhållningssätt. Beslutsmodeller, komplexitet.

Inför varje Föreläsning och Övning förväntas studenterna läsa i kurslitteraturen om det innehållet som ska behandlas.
Föreläsning Vad styr beslutsfattandet på ett globalt industriföretag? Gästföreläsning Inför varje Föreläsning och Övning förväntas studenterna läsa i kurslitteraturen om det innehållet som ska behandlas.
Föreläsning + KS

Regelverk och styrdokument. Mycket av det som sker i samhället styrs av standarder som kan vara definierade på allt från global nivå till vädigt lokalt. Exempel på standarders om är gemensamma för hela världen är telefoni och internet. En lokal standard kan vara hur ett företag staplar gods i sina höglager. Regelverken kan vara allt från tvingande lagtext (Svensk eller EU) till rekommendationer på olika nivåer. Under detta moment går vi igenom vilka nivåer som finns och hur dessa förhåller sig till varandra.

Inför varje Föreläsning och Övning förväntas studenterna läsa i kurslitteraturen om det innehållet som ska behandlas.
Seminarium JML

Under seminariet kommer grupper av studenter att diskutera hur frågor om Jämställdhet, Mångfald och Lika villkor påverkar designen av en bra lärandemilö. Studenterna kommer att ha förberett sig på olika perspektiv av JML och företräda dessa perspektiv i under seminariet.

Studenterna kommer i förväg delas in i grupper som ska förbereda sig genom att läsa olika artiklar och titta på filmer som ligger i Canvas.
ÖVN1:1

Genomgång av beslutsprocesser, omvärldsanalys, trender.

Inför varje Föreläsning och Övning förväntas studenterna läsa i kurslitteraturen om det innehållet som ska behandlas.
ÖVN1:2

Genomgång av kundbehov (VoC), systembehov samt koppling till hållbarhet och JML.

Inför varje Föreläsning och Övning förväntas studenterna läsa i kurslitteraturen om det innehållet som ska behandlas.
ÖVN1:3

Genomgång av risk- och konsekvensanalyser (FMEA).

 

Inför varje Föreläsning och Övning förväntas studenterna läsa i kurslitteraturen om det innehållet som ska behandlas.
ÖVN1:4

Genomgång av värdering av handlingsalternativ (Pugh), intressentanalys

Inför varje Föreläsning och Övning förväntas studenterna läsa i kurslitteraturen om det innehållet som ska behandlas.
Föreläsning

Summering av kursen, återkoppling från inlämningsuppgifter

 

 
Tentamen Hemtentamen  



Förberedelser inför kursstart

Särskilda förberedelser

Särskild behörighet

Slutförd kurs: ML1110 eller motsvarande

Kurslitteratur

Bergman, Bo och Klefsjö, Bengt, Kvalitet från behov till användning Studentlitteratur AB. ISBN 9789144078250

Utdelat material

Inför varje Föreläsning och Övning förväntas studenterna läsa i kurslitteraturen om det innehållet som ska behandlas. 

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
  • KON1 - Kontrollskrivning, 1,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TEN1 - Skriftlig tentamen, 4,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • ÖVN1 - Övningar, 1,5 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Inlämningsuppgift ( INL1 )

Lärandemål: Resonera kring en produkts/designs uttryck utifrån samhällets normer kring JML (jämställdhet, mångfald och likabehandling)

Kontrollskrivning ( KON1 )

Lärandemål: Redogöra för gällande regelverk och styrdokument för hållbar utveckling relevanta för produktion och produktutveckling

Skriftlig tentamen ( TEN1 ) Hemtentamen

Lärandemål:

  • Ta fram relevanta kriterier och fatta strukturerade beslut för produktion och design av en produkt
  • Välja och använda beslutsmodeller för produktion och design utifrån givna förutsättningar
  • Argumentera för ett etiskt ställningstagande om hållbarhet och ingenjörsrollen utifrån olika perspektiv
  • Exemplifiera och diskutera aktuella utmaningar kopplade till hållbar utveckling inom produktion och produktutveckling

Övningar ( ÖVN1 )

Lärandemål:

  • Välja och använda beslutsmodeller för produktion och design utifrån givna förutsättningar
  • Ta fram relevanta kriterier och fatta strukturerade beslut för produktion och design av en produkt

Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier

I Canvas anges betygskriterierna för respektive lärandemål baserat på SOLO-taxonomin. Denna matris ser ut såhär:

Betyg

Bedömningsgrunder

A

Reflekterar över ämnesområdet som helhet och kan både teoretisera och generalisera företeelser inom området. Kan dra slutsatser av händelser i andra sammanhang än det uttalade i uppgiften och tillämpa teorier och modeller på företeelser i andra sammanhang. Kan reflektera över ur olika processer kan leda till olika resultat och analysera vilken av processerna som förmodligen skulle ge det bästa resultatet. Ger en bild av att inte bara förstå ämnet utan även kunna tillämpa kunskaperna på ett mer generellt sätt.

B

Mer än C men inte A

C

Presenterar fler och mer utvecklade argument på ett sätt som visar förståelse för frågan. Gör kopplingar till andra områden och ställer dem i relation till varandra. Förklarar processer på ett genomtänkt sätt som visar förståelse för orsak och verkan. Ger en bild av att arbeta utifrån förståelse för ämnet.

D

Mer än E men inte C

E

Presenterar få uppenbara argument på ett ytligt sätt utan djupare förklaring eller relevanta kopplingar till andra områden. Förklarar enklare processer utan något resonemang om orsak och verkan. Ger en bild av att snarare arbeta utifrån att minnas innehållet än att förstå det.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ändringar inför denna kursomgång

JML-delen har byggts om med ett särskilt fokus på att välja och prioritera behov och lösningar som tillgodoser olika personer eller kategoriers behov. Arbetet kommer genomföras med hjälp av ett verktyg som hjälper studenterna arbeta enligt en strukturerad process.

Fakta om kursomgång

Startdatum

2024-08-26

Kursomgång

  • HT 2024-51786

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Produktionsutveckling Södertälje

Kontakter