Kurs-PM HT 2022
Presentation av kursen
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2018
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Koncept/verktyg samt ickestatisktiska och statistiska förbättringsmetoder som används inom avvikelsehantering och förbättringsarbete i industrin idag.
Lärandemål
Efter avklarad kurs skall studenten kunna:
- redogöra för hur arbete med ständiga förbättringar och försöksplanering inom industriellt underhåll går till
- angripa tekniska problem på ett systematiskt sätt
- förklara metoder och filosofier inom förbättringskoncept samt jämföra tillämplighet
- planera för samt använda relevanta metoder, arbetssätt och verktyg för industriellt förbättringsarbete
Läraktiviteter
Kursen går som en mix av online och aktiviteter på plats på KTH. Upplägget är att grupper av studenter kommer få ett underhållsproblem tilldelat. Under handledning av lärarna kommer grupperna sedan att arbeta med att systematiskt tillämpa verktyg och metoder för problemidentifikation och problemlösning. Både skriftlig och muntliga avrapportering kommer ske.
Detaljplanering
Dag |
Innehåll |
För dagar och tider se Schemat i Time Edit (länk nedan) |
Introduktion |
Att arbeta processinriktat |
|
Studiebesök, Problemdefinition, Förstudie och Planering |
|
Laboration och handledning. Experiment med problemlösningsverktyg |
|
Laboration och handledning. Experiment med problemlösningsverktyg |
|
Laboration och handledning. Experiment med problemlösningsverktyg |
|
Försöksplanering. Övning och inlämningsuppgift i grupp SEMA P/F |
|
Genomgång inför tentamen |
|
Tentamen |
Förberedelser inför kursstart
Särskilda förberedelser
I kursen kommer vi arbeta med begrepp kopplade till projektarbete, underhåll och problemlösning. Dessa begrepp är det lämpligt att bli familjär med före kursstart.
Projekt
- Förstudie
- Nulägesanalys
- Work Breakdown structure
- Planering
- Projektplan
- Tidplan
- Genomförande
- Avslut
Underhåll
- TPM
- Kvalitet
- Process
- Standard
- Ständiga förbättringar
- De 7 + 1 slöserierna
Problemlösning
- FMEA
- 5S
- De 7 förbättringsverktygen
- Pughmatris
Kurslitteratur
- Bergman, Bo och Klefsjö, Bengt Kvalitet från behov till användning
- SIQ Managementmodell (ligger som filer i Canvas)
- Tonnquist, Bo Projektledning (endast grundläggande avsnitt, boken är kurslitteratur i ML1616) 7:e eller 8:e upplagan
- Utdelat material på Canvas
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examination och slutförande
Betygsskala
A, B, C, D, E, FX, F
Examination
- SEMA - Seminarieuppgifter, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
- TENA - Skriftlig tentamen, 1,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVNA - Övningar, 3,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
- SEMA examineras genom inlämning av en gruppuppgift efter föreläsning och experiment kopplat till försöksplanering
- ÖVNA examineras genom inlämningsuppgifter samt skriftlig och muntlig presentation av grupparbete kopplat till ett tilldelat underhållsproblem.
- TENA är en individuell tentamen som genomförs som hemtantamen
Bedömningen för A-F sker utifrån SOLO-, och Blooms reviderade taxonomier med E på nivån Tillämpa.
Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier
Lärandemål och examinationsmoment
- redogöra för hur arbete med ständiga förbättringar och försöksplanering inom industriellt underhåll går till (examineras dels vid tentamen, dels genom SEMA)
- angripa tekniska problem på ett systematiskt sätt (examineras genom ÖVNA)
- förklara metoder och filosofier inom förbättringskoncept samt jämföra tillämplighet (examineras genom TENA)
- planera för samt använda relevanta metoder, arbetssätt och verktyg för industriellt förbättringsarbete (examineras genom ÖVNA)
Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier
Vilka som examineras på vilket sätt framgår av listan med lärandemål. Bedömningen sker utifrån SOLO-, och Blooms reviderade taxonomier med E på nivån Tillämpa.
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ändringar inför denna kursomgång
Tydligare koppling mellan föreläsningar och laborationer. SEMA-delen har kompletterats med mer statistik och beräkningar.
Kontakter
Kursansvarig
Lärare
Examinator
Fakta om kursomgång
Startdatum
2022-10-31
Kursomgång
- TIIPS HT 2022-50160
Undervisningsspråk
Svenska