Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

ME2084 Verksamhetsanalys och yrkesroller 4,0 hp

Kurs-PM VT 2025-61132

Version 1 – 2025-01-24 10:52:53

Kursomgång

VT 2025-61132 (Startdatum 2025-01-14, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Industriell ekonomi och organisation

Kurs-PM VT 2025

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2020

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Syftet med kursen är  att de studerande skall utveckla sin förmåga att med hjälp av forskningsbaserade teorier och metoder reflektera kring hur skolan och andra utbildningsmiljöer som organisationer för undervisning,yrkessocialisering och karriärvillkor kan utvecklas, samt förbereda de studerande för eget analys- och utvecklingsarbete i sin lärarpraktik.

Kursen fokuserar på skolan och andra utbildningsmiljöer som arbetsorganisationer. Den ger en introduktion till organisationsteori med ett maktperspektiv, i syfte att förbereda de studerande för eget analys- och utvecklingsarbete i sin lärarpraktik. Organisationsperspektivet är viktigt för att kunna förstå både på vilket sätt strukturer och kulturer formar oss som människor och ger oss olika förutsättningar att uppnå olika mål. Vi kommer att särskilt rikta vår uppmärksamhet på frågor om makt och sociala kategorier såsom kön/genus, klass och etnicitet. Utifrån våra analyser kommer vi att reflektera över på vilket sätt skolan och andra utbildningsmiljöer kan utvecklas till mer jämlika och jämställda arbetsorganisationer.

Kursen är till stor del projektbaserad. Inledningsvis görs en genomgång av teorier och begrepp för att kunna samla in material och göra analyser av organisationer med fokus på maktrelationer. Sedan kommer ett projektarbete i grupper om tre till fyra att genomföras. Projektet går ut på att göra en analys av en skola eller annan utbildningsmiljö med hjälp av kurslitteraturen, och under projektets gång rapporteras frågeställning, forskningsplan och analys som inlämningsuppgifter. Projektet rapporteras sedan skriftligt som en sammanhållen slutrapport.

Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter och skriftlig och muntlig redovisning av projektarbete.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  1. Beskriva och diskutera centrala begrepp och teorierkring skolor och andra utbildningsmiljöer ur ett organisationsteoretiskt perspektiv samt redovisa dessa skriftligt och muntligt
  2. Identifiera och formulera en vetenskaplig frågeställning som problematiserar organisatoriska praktiker i en verksamhet/organisation utifrån teoretiska begrepp som makt, kön/genus, etnicitet, klass, jämställdhet, mångfald och ledarskap
  3. Utforma en forskningsplan för hur denna vetenskapliga frågeställning skall omsättas i principer för insamling, systematisering och analys av empiriskt material i en verksamhet/organisation
  4. Analysera empiriska studier i relation till den vetenskapliga frågeställningen och muntligt och skriftligt presentera en sammanhållen vetenskaplig slutrapport för vetenskaplig granskning

Läraktiviteter

Kursen syftar till att de studerande skall utveckla sin förmåga att med hjälp av forskningsbaserade teorier och metoder reflektera kring hur skolan och andra utbildningsmiljöer som organisationer för undervisning, yrkessocialisering och karriärvillkor kan utvecklas, samt förbereda de studerande för eget analys- och utvecklingsarbete i sin lärarpraktik.

Kursen fokuserar på skolan och andra utbildningsmiljöer som arbetsorganisationer. Den ger en introduktion till organisationsteori med ett maktperspektiv, i syfte att förbereda de studerande för eget analys- och utvecklingsarbete i sin lärarpraktik. Organisationsperspektivet är viktigt för att kunna förstå både på vilket sätt strukturer och kulturer formar oss som människor och ger oss olika förutsättningar att uppnå olika mål. Vi kommer att särskilt rikta vår uppmärksamhet på frågor om makt och sociala kategorier såsom kön/genus, klass och etnicitet. Utifrån våra analyser kommer vi att reflektera över på vilket sätt skolan och andra utbildningsmiljöer kan utvecklas till mer jämlika och jämställda arbetsorganisationer.

Kursen är till stor del projektbaserad. Inledningsvis görs en genomgång av teorier och begrepp för att kunna samla in material och göra analyser av organisationer med fokus på maktrelationer. Sedan kommer ett projektarbete i grupper om tre till fyra att genomföras. Projektet går ut på att göra en analys av en skola eller annan utbildningsmiljö med hjälp av kurslitteraturen, och under projektets gång rapporteras frågeställning, forskningsplan och analys som inlämningsuppgifter. Projektet rapporteras sedan skriftligt som en sammanhållen slutrapport.

Kursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift (INL1), två skriftliga inlämningsuppgifter i grupp (INL2 och INL3), samt skriftlig och muntlig redovisning av projektarbete i grupp (PRO1).

Detaljplanering

 

Tid

Aktivitet

Litteratur/förberedelser

Lärare

14 feb

15-18

Q15

Tillfälle 1:

Kursintroduktion

Bildande av projektgrupper

Struktur och kultur i professionella organisationer

Kön och organisation

Strannegård & Eriksson-Zetterquist (2011)

Wahl et al (2018), kapitel 4, 5, 6, 7

Hedlin (2021)

JP

25 feb

08-10

Zoomlänk på Canvas

Tillfälle 2:

Organisationsförändring

Jämställdhetsarbete

Wahl et al (2018), kapitel 4, 5, 6, 7

Hedlin (2021)

JP

28 feb

09-12

E2

Tillfälle 3:

Rapportskrivning (PRO1)

Verksamhetsutveckling i skolan – exemplet Örebro

Bjørndal & Nilsson (2005) Ekman Rising et al (2017)

IFOUS (2021)

JP

3 mars

23.59

Inlämning INL1 (individuell) Canvas

Färdigskriven rapport: Lärdomar och reflektioner

 

10 mars

23.59

Inlämning INL 2 (grupp) Canvas

Färdigskriven rapport: På spaning efter jämställdhet och mångfald

 

12 mars

10-12

Zoomlänk på Canvas

Tillfälle 4:

Handledning INL3

Handledning bokas på Canvas

JP

21 mars

13.00

Inlämning INL3 (grupp) Canvas

Färdigskrivet synopsis inför handedning

 

24 mars

16-18

Zoomlänk på Canvas

Tillfälle 5:

Feedback INL3, handledning PRO1

Handledning bokas på Canvas

JP

27 mars

16-18

Zoomlänk på Canvas

Tillfälle 6:

Handledning PRO1

Handledning bokas på Canvas

JP

10 april

08-10

Zoomlänk på Canvas

Tillfälle 7:

Handledning PRO1

Handledning bokas på Canvas

JP

2 maj

13.00

Inlämning inför feedback sem av PRO1 (Canvas)

Färdigskriven första version av projektrapport

 

5 maj

16-18

Q51

Tillfälle 8:

Feedback seminarium PRO1

Förbered kamratgranskning

JP

7 maj

16-18

D41

Tillfälle 9:

Feedback semimarium PRO1

Förbered kamratgranskning

JP

12 maj

15-17

Zoomlänk på Canvas

Tillfälle 10:

Kursavslutning

 

JP

2 juni

23.59

Inlämning projektrapport  PRO1 (Canvas)

Färdigskriven och redigerad slutrapport

 

 

 

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

Bjørndal, C.& Nilsson, B. (2005). Det värderande ögat: observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning. Stockholm: Liber. 

 Hedlin, M. (2021) Lilla genushäftet 3.0. Om genus och skolans jämställdhetsmål. Kalmar: Linnéuniversitetet.

https://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1606956/FULLTEXT01.pdf

 Strannegård, Lars & Eriksson-Zetterquist, Ulla (2011). Organisering. 1:upplagan. Malmö: Liber

 Wahl, A., Höök, P., Holgersson, C. och Linghag, S. (2018). Det ordnar sig. Teorier om organisation och kön. 3:e upplagan. Lund: Studentlitteratur.

Fler artiklar och utdrag ur böcker kan tillkomma och meddelas vid kursstart.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 0,5 hp, Betygsskala: P, F
  • INL2 - Inlämningsuppgift, 0,5 hp, Betygsskala: P, F
  • INL3 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projekt, 2,0 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter, och skriftlig och muntlig redovisning av projektarbete. Betygsskala: Godkänt/Underkänt

För betyget godkänt krävs godkänt på inlämningsuppgifter och projektarbete samt närvaro vid samtliga tillfällen.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

INL1 - Inlämningsuppgift, 0,5 hp (individuell)

Skriv en kort sammanfattning av Strannegård & Eriksson-Zetterquist (2011) och kapitel 2, 4, 5 och 7 i Wahl m.fl. (2018). Välj sedan ut två viktiga lärdomar per bok och beskriv på vilket sätt de är viktiga och varför. Lärdomen kan vara antingen mer generell eller mer specifik såsom en teori eller ett begrepp (1 sida per bok, ungefär hälften sammanfattning och hälften lärdom, ca 700 ord/bok).

INL2 - Inlämningsuppgift, 0,5 hp (grupp)

Välj en utbildningsmiljö. Analysera hur den framställer sitt arbete med jämställdhet, jämlikhet och mångfald. Ni kan använda källor som hemsida, årsredovisning, och/eller intervju med en rektor eller annan relevant person. Omfattning: 1 sida (ca 700 ord)

Frågor att utgå ifrån:

  • Hur arbetar organisationen med jämställdhet, jämlikhet och mångfald?
  • Vad inkluderas?
  • Vad utelämnas?

PROJEKTARBETET (INL3/PRO1) (grupp)

Projektarbetet går ut på att ni i grupper om max fyra studenter studerar en skola eller annan utbildningsmiljö och analyserar det empiriska material ni får fram med hjälp av den organisationsteoretiska referensram som ni tagit del av i kurslitteraturen. Det ska tydligt framgå på vilket sätt ni använt er av kurslitteraturen. Det ska vara en kritiskt granskande analys som med hjälp av vetenskapliga teorier problematiserar organisatoriska praktiker i en utbildningsmiljö utifrån teoretiska begrepp som makt, kön/genus, etnicitet, klass, jämställdhet, mångfald, professionsbaserad verksamhet, organisationsförändring och ledarskap. Ni behöver alltså identifiera vilket/vilka problem som finns med avseende på jämställdhet, jämlikhet eller mångfald, föra ett resonemang kring varför dessa problem finns samt föra en diskussion kring vad som bör göras för att åtgärda problemet.

INL3 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp (grupp)

Inlämning av synopsis på projektarbetet (bakgrund, frågeställning, planerat tillvägagångssätt) med en tidsplan för ert fortsatta arbete. Projektarbetet kan vara en fortsättning på INL2 eller en ny separat studie. Kurslitteraturen skall användas som teoretiskt ramverk men kan kompletteras vid behov. 

PRO1 - Projekt, 2,0 hp (grupp)

Efter det att synopsis (INL3) har blivit föremål för feedback påbörjas arbetet med slutrapporten. En första version genomgår ett obligatoriskt feedback-seminarium. Därefter  färdigställs slutversionen.

Inlämning inför feedback-seminarium (obl.):

Inlämning av rapporten via Canvas och distribution till två nya utvalda grupper som kommer att ge feedback på ert arbete. Endast en inlämning per grupp på Canvas. OBS! Glöm inte att skriva era namn på själva textdokumentet.

De grupper ni skall skicka dokumentet till kommer att meddelas via Canvas sidan.

Feedback sem (obl.)

Förbered en presentation av projektarbetets huvudpoänger och förbered er att ge konstruktiv feedback på två andra projektarbeten. Kursledarna meddelar vilken tid som gäller för varje grupp.

Inlämning slutrapport (obl.)

Inlämning av slutgiltig rapport från projektarbete via Canvas. Obs! Glöm inte att skriva era namn på själva textdokumentet.

Rapporten

Innehåll

Rapporten ska bestå av max 4000 ord (ca 10 A4-sidor) exkl. referenslista och bilagor. Den ska innehålla följande avsnitt:

  • bakgrundsbeskrivning, problemformulering och syfte
  • metodavsnitt
  • teoretisk referensram
  • (empirisk beskrivning)
  • analys
  • slutsatser
  • kort sammanfattning på engelska (ca 500 ord)

Etik

Tänk på att anonymisera deltagare. Om ni använder namn på organisationen fundera på om detta kan leda till att personer kan identifieras trots anonymitet. Om de inte kan garanteras anonymitet, anonymisera även organisationen. Tänk också på hur ni använder personuppgifter.

Referenser

För arbetets akademiska kvalitet och trovärdighet är det viktigt att ni är tydliga när ni refererar till olika källor, både publicerade och opublicerade.

Referenserna ska följa något av de vedertagna referenssystemen, t.ex. Harvard-systemet. Det finns en mängd olika guider att finna på Internet.

Plagiat

Plagiering, vilket vid KTH definieras som ”att lämna in någon annans arbete som sitt eget”, är inte tillåtet vid KTH. På KTH är plagiering en allvarlig överträdelse som leder till disciplinära åtgärder. För att undvika plagiat är det därför av yttersta vikt att ta del av KTH:s policy för hantering av plagiering:

http://intra.kth.se/regelverk/policyer/policy-for-hantering-av-plagiering-inom-kth-s-utbildning-1.61391

Den inlämnade rapporten kommer att kontrolleras för plagiering.

Betygsättning

Betygsättningen följer betygsskala: Godkänt/Underkänt. För att få godkänt på projektarbetet ska rapporten innehålla de ovanstående avsnitten och hålla god vetenskaplig kvalitet där påståenden diskuteras med hjälp av kurslitteraturen och den insamlade empirin. Arbetet ska hålla en god nivå vad gäller akademisk noggrannhet med avseende på referenser och språk. Ambitionsnivån vad gäller empiriinsamling kommer också att vägas in. Inlämningar som brister i någon av dessa avseenden kan erbjudas möjlighet till komplettering upp till betyget godkänt. Inlämningar som brister i ett stort antal eller alla dessa avseenden erhåller betyget underkänt.

 

Möjlighet till komplettering

Se kurs-pm.

Möjlighet till plussning

Avgörs av examinator.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

Obligatoriskt innehåll saknas

Kursomgång

  • VT 2025-61132

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Industriell ekonomi och organisation

Kontakter

Kursansvarig

Lärare

Examinator