INL1 - Inlämningsuppgift, 0,5 hp (individuell)
Skriv en kort sammanfattning av Strannegård & Eriksson-Zetterquist (2011) och kapitel 2, 4, 5 och 7 i Wahl m.fl. (2018). Välj sedan ut två viktiga lärdomar per bok och beskriv på vilket sätt de är viktiga och varför. Lärdomen kan vara antingen mer generell eller mer specifik såsom en teori eller ett begrepp (1 sida per bok, ungefär hälften sammanfattning och hälften lärdom, ca 700 ord/bok).
INL2 - Inlämningsuppgift, 0,5 hp (grupp)
Välj en utbildningsmiljö. Analysera hur den framställer sitt arbete med jämställdhet, jämlikhet och mångfald. Ni kan använda källor som hemsida, årsredovisning, och/eller intervju med en rektor eller annan relevant person. Omfattning: 1 sida (ca 700 ord)
Frågor att utgå ifrån:
- Hur arbetar organisationen med jämställdhet, jämlikhet och mångfald?
- Vad inkluderas?
- Vad utelämnas?
PROJEKTARBETET (INL3/PRO1) (grupp)
Projektarbetet går ut på att ni i grupper om max fyra studenter studerar en skola eller annan utbildningsmiljö och analyserar det empiriska material ni får fram med hjälp av den organisationsteoretiska referensram som ni tagit del av i kurslitteraturen. Det ska tydligt framgå på vilket sätt ni använt er av kurslitteraturen. Det ska vara en kritiskt granskande analys som med hjälp av vetenskapliga teorier problematiserar organisatoriska praktiker i en utbildningsmiljö utifrån teoretiska begrepp som makt, kön/genus, etnicitet, klass, jämställdhet, mångfald, professionsbaserad verksamhet, organisationsförändring och ledarskap. Ni behöver alltså identifiera vilket/vilka problem som finns med avseende på jämställdhet, jämlikhet eller mångfald, föra ett resonemang kring varför dessa problem finns samt föra en diskussion kring vad som bör göras för att åtgärda problemet.
INL3 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp (grupp)
Inlämning av synopsis på projektarbetet (bakgrund, frågeställning, planerat tillvägagångssätt) med en tidsplan för ert fortsatta arbete. Projektarbetet kan vara en fortsättning på INL2 eller en ny separat studie. Kurslitteraturen skall användas som teoretiskt ramverk men kan kompletteras vid behov.
PRO1 - Projekt, 2,0 hp (grupp)
Efter det att synopsis (INL3) har blivit föremål för feedback påbörjas arbetet med slutrapporten. En första version genomgår ett obligatoriskt feedback-seminarium. Därefter färdigställs slutversionen.
Inlämning inför feedback-seminarium (obl.):
Inlämning av rapporten via Canvas och distribution till två nya utvalda grupper som kommer att ge feedback på ert arbete. Endast en inlämning per grupp på Canvas. OBS! Glöm inte att skriva era namn på själva textdokumentet.
De grupper ni skall skicka dokumentet till kommer att meddelas via Canvas sidan.
Feedback sem (obl.)
Förbered en presentation av projektarbetets huvudpoänger och förbered er att ge konstruktiv feedback på två andra projektarbeten. Kursledarna meddelar vilken tid som gäller för varje grupp.
Inlämning slutrapport (obl.)
Inlämning av slutgiltig rapport från projektarbete via Canvas. Obs! Glöm inte att skriva era namn på själva textdokumentet.
Rapporten
Innehåll
Rapporten ska bestå av max 4000 ord (ca 10 A4-sidor) exkl. referenslista och bilagor. Den ska innehålla följande avsnitt:
- bakgrundsbeskrivning, problemformulering och syfte
- metodavsnitt
- teoretisk referensram
- (empirisk beskrivning)
- analys
- slutsatser
- kort sammanfattning på engelska (ca 500 ord)
Etik
Tänk på att anonymisera deltagare. Om ni använder namn på organisationen fundera på om detta kan leda till att personer kan identifieras trots anonymitet. Om de inte kan garanteras anonymitet, anonymisera även organisationen. Tänk också på hur ni använder personuppgifter.
Referenser
För arbetets akademiska kvalitet och trovärdighet är det viktigt att ni är tydliga när ni refererar till olika källor, både publicerade och opublicerade.
Referenserna ska följa något av de vedertagna referenssystemen, t.ex. Harvard-systemet. Det finns en mängd olika guider att finna på Internet.
Plagiat
Plagiering, vilket vid KTH definieras som ”att lämna in någon annans arbete som sitt eget”, är inte tillåtet vid KTH. På KTH är plagiering en allvarlig överträdelse som leder till disciplinära åtgärder. För att undvika plagiat är det därför av yttersta vikt att ta del av KTH:s policy för hantering av plagiering:
http://intra.kth.se/regelverk/policyer/policy-for-hantering-av-plagiering-inom-kth-s-utbildning-1.61391
Den inlämnade rapporten kommer att kontrolleras för plagiering.
Betygsättning
Betygsättningen följer betygsskala: Godkänt/Underkänt. För att få godkänt på projektarbetet ska rapporten innehålla de ovanstående avsnitten och hålla god vetenskaplig kvalitet där påståenden diskuteras med hjälp av kurslitteraturen och den insamlade empirin. Arbetet ska hålla en god nivå vad gäller akademisk noggrannhet med avseende på referenser och språk. Ambitionsnivån vad gäller empiriinsamling kommer också att vägas in. Inlämningar som brister i någon av dessa avseenden kan erbjudas möjlighet till komplettering upp till betyget godkänt. Inlämningar som brister i ett stort antal eller alla dessa avseenden erhåller betyget underkänt.