Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

På denna sida kan du följa hur kursen har utvecklats över tid. När kursanalysen har publicerats visas kursdata för varje kurstillfälle, inklusive examination, antal registrerade studenter, kursresultat samt planerade förändringar inför nästa kurstillfälle. Alla kursplaner och publicerade kurs-PM visas på sidan Arkiv.

Presumtiva, nuvarande, och tidigare studenter kan ta del av informationen som hjälp vid kursval, eller för att följa upp sitt eget deltagande. Lärare, kursansvariga, examinatorer, programansvariga m.fl. kan använda sidan som ett stöd vid kursutveckling.

2025

Kursanalys ej publicerad

2024

Kursanalys ej publicerad

2023

HT 2023-50383 ( Startdatum 2023-08-28, Svenska )

Förändringar som införs till nästa kursomgång

Ingen information tillagd
Kursansvarig
Mikael Ersson
Examinator
Mikael Ersson
Studenter
39
Obligatorisk inom program
CMATD
Förändringar som har införts till den här kursomgången
Se bifogad kursanalys.

Kursdata har registrerats manuellt

Examinationsgrad
48.7%*

2022

Kursanalys ej publicerad

2021

HT 2021-2 ( Startdatum 2021-08-30, Svenska ) , HT 2021-1 ( Startdatum 2021-11-01, Svenska )

Förändringar som införs till nästa kursomgång

Ingen information tillagd
Kursansvarig
Mikael Ersson
Examinator
Mikael Ersson
Studenter
31
Obligatorisk inom program
CMATD
Förändringar som har införts till den här kursomgången
Kursen fick en ny kursansvarig. Kursen införde löpande quiz (7 stycken) som kunde ge godkänt på tentamen. Formatet ändrades på föreläsningar. Studenterna fick läsa i kursboken och titta på inspelade föreläsningar för att sedan på föreläsningstillfället diskutera konceptfrågor från boken i mindre grupper. Detta utfördes via Zoom och fick positiv feedback där flexibiliteten särskilt lyftes. Övningarna var standardövningar där ett antal tal löstes på tavlan, samt ett antal lösningar fanns inspelade på Canvas. Varje övning avslutades med en quiz på det kapitlet. För att klara quiz krävdes rätt svar (med felmarginal). På tentan kom liknande frågor som på quiz, dock fick studenterna tre försök på sig per uppgift och de fick direkt feedback om de svarat rätt eller inte. Tentan skrevs i datorsal och Canvas användes. Kursbok fick användas vid tentamen och quiz. Avslutningsvis så ändrades laborationen till en kamraträttad inlämningsuppgift med termodynamiska begrepp som inte ingår i kursboken, detta för att göra övergången till kommande termodynamik ännu lättare.
Examinationsgrad
67.7%

2020

HT 2020-1 ( Startdatum 2020-10-26, Svenska )

Förändringar som införs till nästa kursomgång

Ingen information tillagd
Kursansvarig
Nils Andersson
Examinator
Anders Tilliander
Studenter
25
Obligatorisk inom program
CMATD
Förändringar som har införts till den här kursomgången
Ny kursbok valdes inför den här kursomgången främst för sin pedagogik och möjlighet att nyttja i senare obligatorisk kurs (MH1018). Pga COVID-19 ändrades formatet helt till distansundervisning. Föreläsningar spelades in, och lärargemensam tid användes till diskussioner av teori och instuderingsfrågor. Ett likartat upplägg tillämpades på övningarna där några uppgifter löstes i inspelade videoklipp och frågor kunde ställas med snabb respons under den schemalagda tiden. Datorlaborationen utfördes i grupper om två där uppgiften var ny för att komplettera den nya kursboken. Kontrollskrivning anpassades till en obligatorisk QUIZ i Canvas, som avspeglade de diskussionsfrågor som tagits upp under föreläsningarna. Till tentamen ändrades så studenterna fick ha tillgång till boken, sk. öppen bok tentamen, där uppgifterna speglade kursinnehållet.

Kursdata har registrerats manuellt

Examinationsgrad
28%*

2019

HT 2019-1 ( Startdatum 2019-10-28, Svenska )

Förändringar som införs till nästa kursomgång

Ingen information tillagd
Kursansvarig
Anders Tilliander
Examinator
Anders Tilliander
Studenter
37
Kurs-PM
Inget kurs-PM tillagt
Obligatorisk inom program
CMATD
Förändringar som har införts till den här kursomgången
Ingen information tillagd

Kursdata har registrerats manuellt

Examinationsgrad
83.8%*