Olika former av energi,
ideala gaser,
kinetisk gasteori,
entalpi och entropi,
termodynamikens huvudsatser,
adiabatiska processer,
Carnot-processen, värme- , och kylmaskiner,
kretsprocesser,
fasövergångar,
förbränning,
jämviktsreaktioner och kemisk potential.
MH1027 Materials Termodynamik 6,0 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MH1027 (HT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
· Ange grundläggande termodynamiska begrepp.
· Tillämpa enkla modeller i beräkningen av termodynamiska storheter.
· Analysera ett givet termodynamiskt system.
· Presentera en struktuerad lösning på termodynamiska problem.
· Kritiskt granska andras arbete med avseende på termodynamiska principer.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
SF1626 Flervariabelanalys, eller motsvarande.
Programmering på den nivå som ges av MH1070 Perspektiv på materialdesign, eller liknande
Rekommenderade förkunskaper
Grundkurs i flervariabelanalys, t.ex SF1626 Flervariabelanalys
Grundkurs i programmering, t.ex. DD1310 Programmeringsteknik
Kurslitteratur
Meddelas i kurs-PM, vid kursstart.
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- KON1 - Kontrollskrivning, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- LAB1 - Laboration, 0,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.