Bättre BEslutsstöd genom Samhällsekonomisk värdering av naturintrång (BBES)
Ny transportinfrastruktur påverkar biologisk mångfald genom att skapa barriärer för djur och växter, vilket leder till fragmentering av habitat. Projektets syfte är att bidra till en mer samhällsekonomiskt effektiv och hållbar transportplanering genom att ta fram verktyg som möjliggör att länken mellan biodiversitet, habitat, ekosystemtjänster och samhällsekonomiska värden synliggörs.
Projektnamn: Bättre BEslutsstöd genom Samhällsekonomisk värdering av naturintrång (BBES)
Projektledare:
Cecilia Håkansson
, SEED
Deltagare KTH: Xi-Lillian Pang, SEED, Linus Hasselström, SEED, Pelle Rauch, SEED
Deltagande universitet/företag/organisationer: Holmboe & Skarp AB (Tore Söderqvist)
Finansiering: Trafikverket
Projektperiod: 2025-2028
Hur människor värderar rekreation är nära kopplat till tillgången till och upplevelsen av olika habitat och biologisk mångfald. Inom BBES-projektet kommer det att utvecklas värderingsmodeller för rekreation som är så generaliserbara som möjligt. Användandet av GIS-verkyg är en central komponent för att ta fram dessa modeller. Projektet bygger på det tidigare forskningsprojektet SVING (2022-2024), finansierat av Trafikverket, som använder en ekosystemtjänstansats för att specificera ekonomiskt relevanta konsekvenser av naturintrång till följd av järnvägs- och vägbyggen.