A11HIB Arkitekturens historia och teori 1: Introduktion till Europas arkitektur 7,5 hp

Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Huvudmålet med kursen är att ge studenten en grundläggande förståelse för arkitekturens historiska och teoretiska utveckling i ett europeiskt perspektiv, från antiken till slutet av 1900-talet. Målet är att öva studentens förmåga att analysera historiska exempel samt att självständigt söka information inom ämnesområdet.
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- beskriva huvuddragen i den europeiska arkitekturens historiska och teoretiska utveckling
- tillämpa ämnesområdets grundläggande begrepp i såväl skriftlig som muntlig form
- analysera enskilda arkitektinsatser, byggda exempel och teoretiska texter
- självständigt söka relevant information inom ämnesområdet
- reflektera över sitt lärande
Kursupplägg
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Anges vid kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - Moment 1, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- MOM2 - Moment 2, 5,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Kursen är indelad i 2 moment. MOM 1: 2,5 hp / MOM 2: 5,0 hp.
För godkänt betyg krävs godkänd uppsatsuppgift för varje moment samt 80% närvaro vid föreläsningar, seminarier och studiebesök. En reflektion kring det egna lärande ska också redovisas.
Särskilda kompletteringsregler gäller. Kompletteringsreglerna finns tillgängliga på programwebben.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kurswebb
Ytterligare information om kursen kan hittas på kurswebben via länken nedan. Information på kurswebben kommer framöver flyttas till denna sida.
Kurswebb A11HIB